Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Uutisia ulkomailta ja katsaus blogosfääriin

Kansainvälisessä skenessä on tuntunut olevan vähän hiljaisempi meno näin syksyn aikana ainakin niillä uutiskanavilla, joita itse tapaan seurata. Muutama kiinnostava D&D-uutinen sieltä kuitenkin on tullut vastaan.

Laitan tämän saman blogauksen yhteyteen poimintoja muutamista kotimaisista roolipeliblogeista, nehän ovat tätä nykypäivän roolipelimediaa.

Brändi nimeltä Dungeons & Dragons

Toimittaja Giaco Furino pääsi käymään Wizards of the Coast -firman (WotC) päätoimistolla. Verkkolehti Vicen artikkelissa Furino kuvaa kierrostaan WotC:n tiloissa ja haastattelee väkeä Dungeons & Dragons -pelin kulttuurisesta muuttumisesta ja firman työtavoista. Tekstistä käy hyvin ilmi, miten D&D ei ole firmalle peli vaan brändi. Sen julkisuuskuvaa halutaan viedä tasa-arvoisempaan suuntaan, jotta asiakaskuntaa saadaan kasvatettua. Julkaisutyössä on paljon ohjaavaa suunnittelua, jotta erilaiset tuotteet saadaan tukemaan brändiä halutulla tavalla.

Artikkeli on kiinnostava, koska Dungeons & Dragons on roolipeliskenen erikoisuus. Se on niin suuri ja menestyvä, että sitä ei voi käsitellä toisten roolipelien tavoin. Varsinaisen D&D:n pelaaminen ei juuri eroa muista roolipeleistä, mutta julkaisutyö, markkinointi ja medianäkyvyys ovat jotain aivan muuta kuin muiden roolipelien kohdalla. Suuruutensa vuoksi D&D:lla on suuri vaikutus siihen, miten valtakulttuuri näkee roolipelaamisen, joten monella roolipeliharrastajalla on mielipiteensä WotC:n toiminnasta. Tällä hetkellä elämme kuitenkin vaihetta, jolloin roolipelaaminen itsessään on muodikasta, joten on WotC:n etujen mukaista promottaa nimenomaan perinteistä roolipelaamista vaikkapa verkkopelin tekemisen sijaan.

D&D:n kulttuurisesta merkityksestä kertoo myös pelin valinta National Toy Hall of Fame -kokoelmaan eli Yhdysvaltojen kansalliseen lelujen kunniagalleriaan, joka toimii kansallisen pelimuseon yhteydessä. Valintakriteereihin kuuluvat innovatiivisuus, tunnistettavuus ja pitkäikäisyys. Valituksi tulemisen merkittävyydestä kertoo se, että aiempien vuosien voittajia ovat esimerkiksi frisbee-kiekko (1998), Rubikin kuutio (2014) ja keppi (2008). Tänä vuonna finalisteina olivat Dungeons & Dragons -roolipelin lisäksi mm. värityskirja, flipperi ja Transformers-lelut. Voittajat valitaan valintakomitean äänestyksen perusteella; D&D:n valintaperusteista voi lukea museon kuraattorin blogauksesta. Kuten arvata saattaa, hän kehuu roolipelin mielikuvituksellisuutta ja D&D:n vaikutusta laajempaan pelikulttuuriin.

Vanhat mielikuvitusmaailmat saatavilla

Gary Gygax ja muut varhaista D&D:a kehittäneet tyypit lukivat paljon fantasiakirjallisuutta ja antoivat sen vaikuttaa työhönsä. Fritz Leiberin ja Jack Vancen tuotanto jättivät ehkä näkyvimmän jäljen, mutta J.R.R. Tolkienin nimikin joutaa mainita tässä yhteydessä. Ajatus fantasiamaailmasta, jolla on oma historiansa ja kulttuurien kirjonsa, ei ehkä ollut tärkein pelimekaniikan ja -tavan kehittämisen kannalta, mutta roolipelaamiseen se on vaikuttanut tuntuvasti. Niinpä Cubicle 7 -firma, joka on aiemmin julkaissut Tolkienin fantasiaan pohjautuvan The One Ring -roolipelin, julkaisi hiljattain lähdeteoksen, jossa yhdistetään Tolkienin Keski-Maa ja Dungeons & Dragons -roolipelin uusimman laitoksen säännöt. D&D:lle ominaiseen tapaan tarjolla on kaksi teosta, pelisäännöt sisältävä Adventures in the Middle-Earth: Player’s Guide ja pelinjohtamista käsittelevä Adventures in the Middle-Earth: Loremaster’s Guide (jälkimmäinen on vasta ennakkotilausvaiheessa).

ENWorldin Christopher Helton kirjoitti pelaajan kirjasta pitkän arvion, josta käy ilmi, että Cubicle 7 seuraa The One Ring -pelin tyyliä. Toisin sanoen tolkienilaisuus näkyy siinä, että pelisäännöt käsittelevät pitkien matkojen tekemistä ja hahmojen mahdollista sortumista pahan valtaan. Tämä jälkimmäinen, hyvän ja pahan välinen rajankäynti, on Tolkienin fantasialle tyypillistä, mutta vieraampaa D&D-perinteille, joissa olentojen maailmankatsomuksen (alignment) katsottiin olevan pysyvä ominaisuus.

Asiasta ei ole vielä virallista tiedotetta, mutta WotC näyttää laittaneen tarjolle vanhoista D&D-julkaisuista tehtyjä tarvepainatusversiota (Print on Demand) (ks. painoversioiden myyntisivu DriveThruRPG-verkkokaupasta). Vanhat skenaariot ja muut lähdemateriaalit ovat siis olleet myynnissä PDF-versioina jo pitkään, mutta nyt niitä voi tilata myös painettuina. Nähtäväksi jää, tulevatko aikanaan kaikki teokset PoD-versioina vai ainoastaan valikoitu joukko.

Wheatonin Tabletop nähtävissä tammikuussa

Wil Wheatonin erilaisia seurapelejä pelaamalla esittelevä Tabletop-verkkosarja on edennyt jo neljänteen tuotantokauteensa. Aiempia tuotantokausia tehtiin joukkorahoituksella kerättyjen varojen avulla, mutta tuorein tuotantokausi on aluksi nähtävillä tuotantoyhtiö Legendaryn maksullisella Alpha-kanavalla. Uudet jaksot tulevat toki YouTube-videopalveluunkin, mutta vasta tammikuun lopussa.

Wheaton ei itse ole suostunut kommentoimaan asiaa sen tarkemmin, mutta sitä koskevasta blogauksesta voi päätellä, ettei hän ole tilanteeseen tyytyväinen. Kun blogauksen kommenteissa kysyttiin, mikä katselutapa on paras tapa varmistaa sarjan tulevaisuus, Wheaton vaikutti välinpitämättömältä: hänestä on tärkeintä, että ihmiset katsovat sarjaa, ei niinkään se, millä tavalla se ihmisten eteen päätyy. Neljännen tuotantokauden jaksot saatiin kuvattua jo keväällä ja Wheaton odotti julkaisupäivän olevan heinäkuussa. Se, että jaksot tavoittavat varsinaisen yleisön vasta puoli vuotta odotettua myöhemmin, ymmärrettävästi korpeaa tekijää. Viivästymisen aiheuttamaan harmitukseen voi vaikuttaa sekin, että neljäs tuotantokausi oli Wheatonin blogauksen mukaan hänelle itselleen palkitsevin.

Hirviökisa ja pelien erilaisuudesta

Kotimaiset roolipeliblogit tarjoavat ainutlaatuisen ikkunan harrastuksemme moninaisuuteen, joka muutoin jää piiloon yksityisiin pelipaikkoihin ja pelinjohtajien omiin muistiinpanoihin. Tapaan uutisoida varsinkin hyvistä ja kiinnostavista blogauksista, koska blogit elävät ahkerien lukijoiden avulla. Ropeblogien lukeminen on siis yksi tapa vahvistaa skenemme yhtenäisyyttä ja elinvoimaisuutta. Käyn blogaukset läpi julkaisujärjestyksessä vanhimmasta tuoreimpaan.

Niklas Nylund on kirjoittanut Limun ropellukset -blogiinsa juttua Braunstein-peleistä. Näissä 1960-luvun lopun strategiapeleissä pelaajat ottivat erilaisten vallanpitäjien roolit ja pelasivat erilaisia juonitteluita ja neuvonpitoja. Braunstein-pelejä järjesti mm. Dave Arneson, josta sittemmin tuli toinen Dungeons & Dragons -roolipelin pääsuunnittelijoista. Nylund pohtiikin blogauksessaan näiden pelien vaikutusta D&D:n pelaamiseen.

X-con on vuosittainen larpinjärjestäjille suunnattu tapahtuma, jossa larppaajat voivat verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia omista kokemuksistaan. Vera Schneider kirjoitti Lokiin tapahtumaraportin tämän vuoden kokoontumisesta. Hän käy läpi ohjelmasisältöä ja tapahtuman muuta antia harrastajille.

Ville Halonen laati tamperelaisen Redemudin kilta -kollektiivin blogiin artikkelin pelisysteemin vaihtamisesta kesken kampanjan. Vaihto tapahtui 13th Age -systeemistä FATE:een, mutta näiden sääntöjärjestelmien tunteminen ei ole tarpeen tekstin ymmärtämiseksi. Halonen selittää hyvin, miten aluksi käytetty säännöstö ei palvellut sitä tarkoitusta, joka hänellä oli kampanjalle ja miten uusi systeemi sopi siihen paremmin.

Monster Design Contest for Pathfinder RPG eli hirviönsuunnittelukilpailu Pathfinderin sääntöjärjestelmälle järjestettiin tänä vuonna jo kolmatta kertaa. Kyseessä on Mikko Kallion projekti, johon hän hankkii kansainvälisistä Pathfinder-piireistä tuomarit ja palkintolahjoitukset. Kuten on ennenkin tullut todettua, tällaiset kisat ja rajatut suunnitteluhaasteet ovat hyviä omien suunnittelutaitojen hiomiseen. Tänä vuonna teemana on tähtien takaa tulevat hirviöt ja osallistumisaikaa on 26.11. saakka. Tarkemmat tiedot löytyvät Kallion kisablogauksesta.

Mike Pohjola on julkaissut Myrskyn sankarit -blogissaan uusien hirviöiden ja hahmoluokkien lyhyitä kuvauksia. Nyt tarjolla on vaellustaulukko, josta voi arpoa tai poimia kohtaamisia hahmojen kulkiessa lumisen Sauhumetsän poikki. Monet kohtaamisista tarjoavat helposti tekemästä vähän pidemmäksi aikaa tai voivat jopa johtaa pieniin seikkailuihin. Tällainen lisämateriaali on usein ennakoinut uuden lähdeteoksen julkaisemista Myrskyn sankareihin, joten toivotaan että niin on tälläkin kertaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: