Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Suomi-roolipelit

Sami Koponen 6.1.2012, päivitetty 22.9.2016

Kotimainen roolipelien julkaisuhistoria on pitkä: kolme vuosikymmentä ja kymmenittäin julkaistuja pelejä. Tällä listalla esitellään lyhyesti ja ytimekkäästi sellaiset suomenkieliset ja kotimaiset pelit, joita vielä saa jostakin. Monet omakustanteet kun häviävät auttamatta historian hämäriin.

Kovan pähkäilyn jälkeen päädyin siihen, että tuotteet ovat tässä aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Lähdeteokset on kuitenkin noteerattu emopelin yhteydessä.

Perinteistä vai uutta aaltoa

Esitellessäni näitä roolipelituotteita koin tärkeäksi tehdä niihin jonkinlaisen erottelun. Pelisuunnittelu on muuttunut 2000-luvulla siitä, mitä se oli aikaisempina vuosikymmeninä. ”Uuden aallon roolipelit”, kuten niitä tässä nimitän, ovat pääsääntöisesti fokusoituneempia yhden aiheen tai pelityylin ympärille, käsittelevät pelifiktiota tavallisesti määrätietoisemmin (esim. kokonaisina pelihahmojen aikeina pelkkien yksittäisten tekojen sijasta) ja ovat usein myös sääntökirjoina tiiviimpiä esityksiä. Olen laskenut ”uuden aallon peleiksi” myös kaikenlaiset poikkeavat pelit. Se mielikuva, joka monella on roolipeleistä joko omien vanhojen kokemusten perusteella tai muualta kerättyjen tietojen perusteella, sopii paremmin ”perinteisiin roolipeleihin”.

Tässä ei ole kyse minkäänlaisesta arvoasteikosta, vaan yksinkertaisesti erojen tunnistamisesta. Esimerkiksi itselleen ja kavereilleen sopivaa peliä etsiessä tämä ero on hyvä tuntea. Ylipäänsä on hyvä ymmärtää, etteivät kaikki roolipelit ole enää samasta puusta veistettyjä.

Saatavuus

Esiteltäviksi on tosiaan valikoitu pelejä, joiden pitäisi olla tänäänkin uusien harrastajien saatavilla. Olen maininnut julkaisijan oman verkkokaupan, jos sellainen on, koska se on paras tapa tukea usein omakustannepohjalta työskenteleviä roolipelisuunnittelijoita. Muussa tapauksessa olen linkittänyt aakkosjärjestyksessä jälleenmyyjien myyntisivuille.

Ostaminen ei kuitenkaan ole ainoa tapa tutustua roolipeleihin. Kirjastot ovat pitkään huolehtineet siitä, että niiltä löytyy hyvä valikoima erilaisia roolipelejä. Kannattaa siis tarkistaa myös lähikirjaston valikoima (tai kaukolainailla isompien kaupunkien kirjastoista), se on edullinen tapa tutustua erilaisiin roolipeleihin. Sitä kautta minäkin olen päässyt käsiksi moniin uusiin ja vanhoihin peleihin.

Listan käytettävyydestä

Kuvittelen, että listalle olisi kahtalaista käyttöä: lukija etsii tietoa jostain tietystä roolipelistä tai tietynlaista roolipeliä. Niinpä on todennäköistä, että lukija käyttää verkkoselaimensa hakutoimintoa löytääkseen kiinnostavat palat. Tämän tiedonhaun helpottamiseksi seuraavassa käyttämäni luettelointigenret (toinen hakuvaihtoehtohan on tyylilaji eli ”perinteinen” ja ”uusi aalto”):

cyberpunk, draama, eläin, fantasia, historia, huumori, katastrofi, kauhu, merirosvot, postapokalypsi, pseudo-historia, samurai, scifi, sota, surrealismi, toiminta, tyttöbändi, universaali, western

Suomi-roolipelien esittelyt

Tšernobyl, rakastettuni

tsernobyl_kansiTekijä: Juhana Pettersson
Tyyppi: roolipeli
Genre: draama, historia, postapokalypsi
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit

Tšernobyl, rakastettuni -peli sijoittuu Tšernobylin ydinonnettomuuden nykypäivän maisemiin. Pelissä radioaktiivisuuden vuoksi Suljetusta vyöhykkeestä ja hylätystä Pripjatin kaupungista on tullut rikollisten turvapaikka. Siellä he etsivät elämäänsä rakkautta, mutta pois he eivät voi lähteä. Peli painottaa ”sosiaalista roolipelaamista” eli hahmojen toimien kuvailua ja hahmon suulla puhumista ilman pelimekaniikkojen käyttöä.

Monimutkaisten rakkaussuhteiden pelaaminen vaatinee peliporukalta kypsyyttä. Iso osa teoksesta on kuitenkin miljöökuvausta, jossa käydään läpi Tšernobylin raunioissa eläviä erilaisia yhteisöjä ja alueen tärkeimpiä paikkoja. Sitä voikin soveltaa varsin monenlaiseen pelaamiseen.

Nordic Compendium

nordic-compendium_kansiTekijä: Risto Hieta (Myrrys)
Tyyppi: roolipelikokoelma
Genre: huumori, fantasia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Fantasiapelit

Nordic Compendium kerää kuusi Risto Hiedan 1990- ja 2000-luvulla julkaisemaa pikkupeliä yksiin kansiin. Uusintajulkaisussa peliteksteihin ei ole puututtu, vaan ne on julkaisu alkuperäisessä muodossaan. D&D-tyyppistä Miekka ja Magia -peliä lukuunottamatta kaikki ovat yhden illan huvituksia.

Kokoelman peleistä Ameebassa, Kalmossa ja Inkkunen, Ankkunen, Ynkkynen ja Hakomäki -pelissä juttuna on päästä pelaamaan erikoista hahmoa eli ameebaa, zombia ja junttia. Väinö d20:n seikkailut rakentuvat taulukoista heitettävistä satunnaisista tuloksista. Tilsaworldissa keksitään Jukka Tilsan sarjakuvien hengessä outoja puujalkavitsejä.

Hood

hood_kansiTekijä: Jukka Sorsa (Myrrys)
Tyyppi: roolipeli
Genre: historia
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Sherwoodin kuuluisien metsärosvojen legenda on kääntynyt Hood-roolipeliksi. Pelin seikkailut siis sijoittuvat keskiaikaiseen Englantiin, jossa jalot lainsuojattomat taistelevat pahansuopaa esivaltaa vastaan. Pelin lyhyt maailmakuvaus antaa vaihtoehtoja salaliitosta, jota vastaan metsärosvot varsinaisesti taistelevat.

Peli on tarkoitettu aloittelijaystävälliseksi ja sen sääntöjärjestelmä onkin sopivan yksinkertainen. Huimia seikkailuita on helppo pelata systeemillä, jossa pelaaja voi panostaa haluamansa määrän noppia eri asioiden tekemiseen. Kukin noppa lisää onnistumisvarmuutta. Näin taitavat hahmot voivat tehdä yhdellä pelivuorolla useamman asian, niin kuin miekkaseikkailugenreen kuuluu.

Syöksykierre-Nick

syoksykierre-nick_kansiTekijä: Risto Hieta (D-oom Products)
Tyyppi: tarinapeli
Genre: huumori, universaali
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Jos roolipelin määritelmänä pitää pelinjohtajan ja pelaajien välistä työnjakoa, niin Syöksykierre-Nick ei ole roolipeli. Mielikuvitukseen perustuvaa yhteistä tarinankerrontaa se kuitenkin on. Pelissä kukin osallistuja keksii itselleen seikkailijahahmon, jonka edesottamuksista hän muille osallistujille tarinoi. Muut voivat heittää kertojalle kysymyksiä, joihin hänen pitää kertomuksessaan vastata.

Peli sisältää pelaamista auttavia ideoita ja ohjeita, mutta ei varsinaisia sääntöjä. Syöksykierre-Nick voi äkkiseltään vaikuttaa aika erilaiselta kuin roolipelit yleensä, mutta se on hyvä treeniväline. Tarinankerronta ja toisten kertomuksiin osallistuminen ovat oleellisia taitoja myös roolipelaamisen kannalta.

Roudan maa

roudan-maa_kansiTekijä: Wille Ruotsalainen
Tyyppi: roolipeli
Genre: Kalevala, pseudo-historia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Fantasiapelit

Wille Ruotsalainen on pitkään ollut kiinnostunut kalevalaisesta Suomesta erityisesti roolipelien pelimaailmana. Hän julkaisi aiheesta lähdeteoksen jo vuonna 2004 ja nyt, reilua vuosikymmentä myöhemmin, lähdeteos on paisunut sääntökirjaksi. Tausta näkyy kuitenkin edelleen: kirjasta noin 75 % on kalevalaista kulttuurin kuvausta, muinais-Suomen maantiedettä sekä myyttisten olentojen läpikäyntiä.

Pelin sääntöjärjestelmä on HeroQuest-pohjainen. Se kuulemma sopi parhaiten skaalaamaan erilaisia seikkailuita, koska osa haluaa pelata arkista muinaissuomalaista elämää ja toiset peliporukat tahtovat revitellä Kalevalan eeppisten sankaritekojen hengessä. Vihdoin voi sanoa, että tässä on peli, joka on kalevalaisen roolipelaamisen ruumiillistuma.

Weltkrieg

weltkrieg_kansiTekijä: Severi Pihlainen
Tyyppi: roolipeli
Genre: sota, kauhu
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2016
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Puolenkuun Pelit

Weltkrieg on tunnelmointiin tähtäävä peli maailmansodan karuista jäljistä. Pelin fantasiamaailmassa pahat fundamentalistihaltiat ovat suorittaneet etnisen puhdistuksen alueella, jonka ihmiset ovat onnistuneet sodassa valtaamaan. Tämän hävitetyn kansan kohtaaminen muodostaa pelin kampanjapelaamisen ytimen. Se, mitä siinä tapahtuu ja mitä siitä seuraa, jäävät pelaamisen aikana selvitettäviksi. Peli tarjoilee tietoa sotilasyksiköistä ja näiden varusteista, mutta varsinaisen rintamasodan pelaamiseen se ei anna eväitä.

Weltkrieg toimii Stalkerista tutulla FLOW-sääntöjärjestelmällä, jossa pelinjohtaja arvioi pelaajahahmojen onnistumista pelaajien kuvailujen perusteella. Tämä sopii hyvin pelin tunnelmalliseen lähestymistapaan, jossa olennaisempaa on fiilistellä suursodan aiheuttamaan unelmien tuhoa kuin laskea kestopisteitä ja ammuskulutusta.

Marsin agentit

heroquest-kansi
Tekijä: Risto Hieta (Myrrys)
Tyyppi: roolipeli
Genre: huumori, scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014
Saatavuus: Fantasiapelit

Marsin agentit on kevyt huumoripeli avaruusolennoista, jotka aikovat valloittaa Maan. Pelaajahahmot ovat avaruusolentojen tiedustelijoita, joilla kuitenkin on merkittäviä ajatteluvaikeuksia. Pelimekaniikan jippona on ”parviäly”, jota pelissä mallinnetaan pelaajien yhteistoiminnalla. Se on jo itsessään hankalaa ja lisäksi pelaajien pitää asioikseen sotkea se tietyillä noppatuloksilla. Koomista sähläämistä siis.

Peli asettuu 2000-luvun alussa Hiedan julkaisemien pienten huumoripelien sarjaan. Kukin peleistä oli yksinkertainen ja sisälsi yhden keskeisen sääntömekaniikan, josta huumorin oli tarkoitus virrata peliin. Usein se liittyi hahmojen taitamattomuuteen ja väistämättömään epäonnistumiseen. Marsin agentit ei tuo tähän vanhaan kuvioon mitään uutta, mutta onpahan taas näitäkin hupipelejä saatavilla.

Astraterra

astraterra-kansi
Tekijä: Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: vain kirjastoista

Astraterra on sääntömekaanisesti kevyt scifi-seikkailupeli, jossa tutkimusmatkailijat selvittävät, mihin ikivanhat kaukoportit vievät. Peliä on markkinoitu kokoperheen viihteenä ja sääntökirjassa huomioidaan erikseen lasten kanssa pelaaminen. Sinänsä pelissä ei kuitenkaan ole mitään erityisen lapsellista. Laajaa pelimaailmaa ei ole kuvattu erityisen yksityiskohtaisesti, seikkailuthan tapahtuvat pelinjohtajan erikseen suunnittelemissa paikoissa. Astraterrassa on myös pyritty siihen, että yksittäisen lyhyen skenaarion voi pelata läpi tunnissa, mikä on huomattava muutos roolipelaamisen perinteisiin.

Astraterraan on ilmestynyt muutamia lisäosia. Otus Mekanikus on kokoelma erilaisten seikkailuissa kohdattavien robottien esittelyjä. Mutkia matkassa taas on kolmen valmisseikkailun kokoelma.

Acirema

acirema-kansi
Tekijä: Risto Hieta
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Ladattavissa ilmaiseksi pelin kotisivulta

Peli koko nimi on The Secret Treasure of Raguoc in the Acirema Dungeons, mutta ymmärrettävästi siitä käytetään lyhempää versiota. Peli muistuttaa suuresti alkuperäistä Dungeons & Dragons -peliä: molemmissa pelaaminen on olennaisesti luolastoiden tutkimista ja aarteiden etsimistä. Aciremassa on kuitenkin omalaatuiset säännöt. Peliohjeissa myös korostetaan ongelmanratkaisua siten, että pelinjohtajan pitää antaa pelaajille kaikki eväät ongelmien ratkaisemiseen.

Acirema on tiettävästi vanhin suomalainen roolipelijulkaisu. Tämä nykyinen versio on kevyesti päivitetty, mutta on olennaisilta osiltaan alkuperäisen kaltainen. Jos kiinnostaa tutustua mistä kotimainen roolipelisuunnittelu lähti liikkeelle, niin Aciremaa parempaa lähdettä ei ole. Uudelleenjulkaisu (vaikkakin englanninkielisenä käännöksenä) on merkittävä kulttuuriteko.

Mundus

mundus-kansi
Tekijä: Ville Huohvanainen ja Eetu Röpelinen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, samurai, toiminta
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Northern Realmsin kauppa

Jos yksityiskohtainen meleetaistelujärjestelmä kiinnostaa, niin kannattaa tutustua Mundus-roolipeliin. Peli antaa paljon vaihtoehtoja hahmonluontiin ja painottaa taistelusääntöjä. Pelin miljöönä on yksityiskohtaisesti kuvattu fantasiaversio muinaisesta Japanista, jossa taikavoimia hallitsevat miekkamiehet kohtaavat kammottavia demoneja ja muita hirviöitä. Kaikkiaan pelissä on vahva D&D-fiilis, kun hahmoista tuunataan kokemusta keräämällä yhtä tehokkaampia taistelijoita.

Mundus on kiinnostava avaus suomipelien joukossa, koska pelistä on saatavilla vain PDF-muotoinen e-kirjaversio. Perinteisesti kotimaassa on suosittu painotuotetta, mutta ehkä ajat ovat muuttumassa. Lukijan PDF-lukulaitteen ja -tottumuksen on tosin syytä olla hyvä, sillä Mundus on jymäkkä 400-sivuinen teos.

HeroQuest

(alkup. HeroQuest)
heroquest-kansi
Tekijä: Robin D. Laws (Kalikos-seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: universaali
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Kalikos-seuran tilaussivu

HeroQuest on suomennos samannimisestä geneerisestä roolipelistä, eli peliä ei ole valmiiksi sijoitettu mihinkään tiettyyn pelimaailmaan. Tämä sovittaminen jää peliryhmän tehtäväksi, mutta kirjassa on kyllä hyvät ohjeet miten tämä tehdään. Pelityylinsä puolesta HeroQuest ohjastaa kuuntelemaan ennen muuta narratiivista rytmitystä: hahmot onnistuvat tai epäonnistuvat sen mukaan, mikä vaihe tarinassa on menossa.

HeroQuest on noin kolmas sääntölaitos, joka tehtiin alunperin fantasiamaailma Gloranthassa pelaamiseen. Tämä vanha perinne näkyy kirjan loppupuolella, jossa on jonkin verran Gloranthaan sovellettua valmista sääntömateriaalia. Pääsääntöisesti Glorantha-pelaamisen materiaali löytyy kuitenkin muista HeroQuest-sääntöihin perustuvasta julkaisuista.

Julenius-arkiston tutkijat

julenius2
Tekijä: Eero Tuovinen
Tyyppi: eloroolipeli
Genre: pseudo-historia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Ilmaiseksi pelin kotisivulta

Kainuulaisen kansaperinnehankkeen kylkeen kirjoitettu Julenius-arkiston tutkijat on roolipeli kansanperinteen tutkijoista. Lähtökohtaisesti peliä on tarkoitus pelata larppaamisen tapaan näytellen, mutta yhdistäen siihen perinteisesti roolipelaamisesta tuttu voimakas mielikuvituksen käyttö. Autenttisimmillaan pelaajat painuvat aidoille kansanperinteen muinaispaikoille ja eläytyvät siellä kansanperinteen tutkijoiden tunnelmiin. Pelaajien luovuus on keskeisellä sijalla, joten pelintekijä itse epäilee pelinsä olevan aika haastava. Säännöissä on kuitenkin ohjeet myös pelin pelaamiseksi perinteiseen tapaan kotosalla pöydän ääressä.

Melidian

Melidian_kansi
Tekijä: Ville Laakkonen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit, Hiidenpeli

Melidian perustuu löyhästi vuonna 1993 julkaistuun Elhendi-roolipeliin. Pelifiktio sijoittuu ikään kuin ennen Elhendin tapahtumia, aikaan jolloin ihmiset vasta saapuivat haltioiden maille. Pelaajahahmot ovat kaikki haltioita, joiden pitää päättää, miten tulijoihin suhtaudutaan. Sääntöjensä puolesta peli pistetty kokonaan uusiksi; Melidianin säännöt ovat varsin yksinkertaiset. Elhendille ominainen leppoisa tunnelma on onnistuttu säilyttämään varsin hyvin. Pelinjohtajan ohjeet ovat tässäkin pelissä vähäiset, eli kokemus aiheesta on eduksi.

Melidianiin on saatavilla pelintekijän tekemä skenaario Älä kuole Halnissa. Skenaarion yhteydessä on myös muutamia yleisiä peliohjeita ja sääntötulkintoja.

Lännen maat

Lännen-maat
Tekijä: Risto Hieta (Myrrysmiehet)
Tyyppi: tarinapeli, kertapeli
Genre: fantasia, historia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2013
Saatavuus: Fantasiapelit

Lännen maat rikkoo raja-aitoja. Se käsittelee aiheensa puolesta muinaisegyptiläistä myyttiä kuoleman jälkeisestä vaelluksesta manalan halki jumalten tuomittavaksi. Muotonsa puolesta pelissä on tavallaan monta pelinjohtajaa (jotka pelaavat muinaisegyptiläisiä jumalia) ja vain yksi pelaaja (joka pelaa manalan halki vaeltavaa vainajaa). Pelissä ei heitetä noppia, vaan jumalpelaajat arvioivat tykönään onnistuuko vainaja voittamaan manalan vaarat ja millainen hänen ikuinen kohtalonsa on. Lännen maat on kenties innovatiivisinta roolipelisuunnittelua, mitä kotimaisten pelien joukosta löytyy.

Myrskyn sankarit

myrskyn_sankarit_boxi_web
Tekijä: Mike Pohjola (Tactic)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit, Hiidenpeli, Puolenkuun pelit

Myrskyn sankarit on lapsille suunnattu seikkailuroolipeli, jossa pelataan Robin Hoodin kaltaisia pahaa keisaria vastaan kamppailevia kapinallisia. Peliteksti on pyritty kirjoittamaan johdannoksi roolipelaamiseen, joskaan pelinjohtamisohjeet eivät ole kovin laajat. Sääntöjensä puolesta Myrskyn sankarit muistuttaa suuresti 1980-luvun Dungeons & Dragons -sääntöjärjestelmää panssariluokkineen ja loitsulistoineen. Pelin hyvänä puolena on sen saatavuus: Myrskyn sankarit on toistaiseksi ainoa roolipeli, jota näkee kirjakauppojen ja tavaratalojen hyllyissä.

Peliin on sittemmin ilmestynyt pari lisäosaa. Vihollinen vihollisia kuvaa muutamia pelimaailman hirviöitä ja Hornankattila on Myrskyn sankareihin kirjoitettu itsenäinen skenaario. Raudan laulu puolestaan on pelimaailman uskontojen esittely ja kokoelma erikoiskykyjä & varusteita.

Lohikäärmeen luola

luola-kansi
(alkup. d20 System Reference Document / Dungeons & Dragons)
Tekijä: Wizards of the Coast (suom. Seppo Raudaskoski)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2012
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Verkkosivuina kotisivun kautta

Dungeons & Dragons on maailman suosituin roolipeli. Kun pelistä tehtiin 2000-luvun alussa kolmas laitos, sen säännöt julkaistiin lisenssikäyttöön riisuttuna versiona. 2000-luvun alussa julkaistiinkin lukuisia roolipelejä, jotka perustuivat D&D:n sääntöihin. Lohikäärmeen luola on tuon lisenssikäyttöön tarkoitetun sääntötekstin suomennos. Siinä on siis kaikki tarvittavat säännöt, mutta ei esimerkiksi pelimaailman kuvausta tai pelinjohtamisohjeita. Säännöt on julkaistu verkkosivumuodossa hypertekstinä, eli termiselityslinkkejä on runsaasti. Kyllä tällä pelaa jos tietää mitä on tekemässä.

Vihan lapset

Vihan lapset_pelaaja

Vihan lapset_PJ
Tekijä: Veli-Pekka Hämäläinen & Jukka Sorsa & Ville Takanen (Myrrysmiehet)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, kauhu
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2012
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa)

Vihan lapset -peli sijoittuu lähitulevaisuuden Suomeen, joka on joutunut ihmisissä loisina elävien avaruusolentojen valloittamaksi. Pelaajahahmot kuuluvat vastarintaliikkeeseen, joka yrittää keksiä keinoja puolustaa ihmisyyttä ja vastustaa avaruusolentoja. On peliporukasta kiinni syntyykö tästä sankaritarua vai tragediaa. Pelin sääntöjärjestelmä käyttää Stalkerista tuttua FLOW-systeemiä, joka perustuu nopanheittojen sijaan pelaajien kerronnalle.

Vihan lapsista on julkaistu sekä Pelaajan kirja, joka kuvaa valloittajien sortoa vastarintaliikkeen näkökulmasta, että Pelinjohtajan kirja, joka kuvaa pelimaailmaa laajemmin ja tarjoaa eväät kampanjasuunnittelulle.

Generian legendat

Generian Legendat_kansi
Tekijä: Samuli Ahokas & Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Generian legendoissa pelaajat ottavat urheiden sankareiden roolin. Pelimaailma koostuu valtavista maanalaisista käytävistä ja roolipelien traditioihin suhtaudutaan pitkin matkaa muutenkin viihteellisesti. Tästä huolimatta Generian legendat on ihan vakavasti otettava peli, joka sisältää sääntöjen lisäksi myös pitkähkön aloitusskenaarion. Pelimaailmasta ei ole kerrottu liiemmälti, mutta kuitenkin riittävästi, jotta sitä on helppo täydentää itse.

Generian legendat on Ironspinen Ready-to-play -sarjan toinen peli, eli siitä on pyritty tekemään helposti omaksuttava ja nopeasti aloitettava roolipeli.

Noitahovi

Noitahovi_kansi
Tekijä: Tuomas Kortelainen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Suomalainen kirjakauppa

Noitahovi sijoittuu fantasia-Pohjolaan, jossa valtaa pitävät naiset. Idästä maahan tunkeutuu kirkon tukema imperiumi, mutta pohjoisessa kansa on vielä vapaata. Noitahovin pelisysteemi on verrattain yksinkertainen, mutta sellaisena se tukee hyvin vallanhimon käsittelyä. Peliin julkaistiin vuonna 2012 lähdeteos Maailmakirja, joka kuvaa Pohjolan kansojen kulttuureista ja uskonnoista. Lähdeteoksesta löytyy myös tietoa Pohjolan eri alueista ja niiden jännittävistä paikoista.

Punaiset hiekat

Punaiset hiekat_kansi
Tekijä: Wille Ruotsalainen
Tyyppi: lähdeteos
Genre: historia, fantasia
Julkaisuvuosi: 2011
Saatavuus: Fantasiapelit

Punaiset hiekat on Ruotsalaisen järjestyksessään toinen lähdeteos. Tällä kertaa aiheena on Somalia. Teoksessa käydään läpi Somalian historiaa ja kulttuuria erityisesti roolipelaamisen kannalta. Myös myyttiset hirviöt tulevat esitellyiksi. Teoksen loppupuolella on vielä pari esimerkkiskenaarioita sekä statteja muutamille eri roolipeleille. Käsittely jää kaikkineen ehkä vähän pinnalliseksi, mutta kannattaa ehdottomasti katsastaa, jos Somalia pelimaailmana tai paimentolaisheimo roolipelielementtinä kiinnostavat.

Pyöreän pöydän ritarit

ritarit_kansi
Tekijä: Sami Koponen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasialinna, Puolenkuun pelit

Nimensä mukaisesti Pyöreän pöydän ritareissa pelaajat ottavat Arthurin maineikkaiden ritarien roolin. Heidän tehtävänään on kulkea ympäri myyttistä Britanniaa ja valvoa oikeudenmukaisuuden toteutumista. Sääntöjen puolesta peli käyttää yksinkertaista systeemiä, joka on kuitenkin resurssien kautta kytketty Camelotin valtakunnan kohtaloon. Pelin kuluessa resurssit loppuvat väistämättä ja Camelot sortuu; sankariteot on tehtävä ennen sitä. Pelimaailma on luonnosmainen, mutta tarjoaa runsaasti kiintopisteitä moraalisille haasteille.

Unelma keltaisesta kuninkaasta ja muita tanskalaisia roolipelejä

(alkup. Fastaval-skenaarioita)
unelma_keltaisesta_kuninkaasta_kansi
Tekijä: Juhana Pettersson et al (toim.) (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeliantologia
Genre: montaa erilaista
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit, Suomalainen kirjakauppa

Unelma on massiivinen järkäle, joka sulkee kansiensa väliin täyden tusinan tanskalaisen roolipelitapahtuma Fastavalin kilpailusarjan parhaita roolipelejä. Ne kaikki on tarkoitettu pelattavaksi muutamassa illassa, eli tavallaan niitä voisi kai luonnehtia skenaarioiksikin.

Sääntöjensä puolesta pelit ovat pääsääntöisesti pohjoismaista freeformia, eli noppamekaniikkojen sijasta pelinjohtajan käsikirjoitus on vetävä voima. Aiheiden puolesta voi olla kohtuullisen varma, että Unelmasta löytyy ainakin yksi kiinnostava peli ja varmasti pari muuta, jotka järkyttävät jo pelkkänä lukukokemuksena.

Bliaron

bliaron_kansi
Tekijä: Uoti Huotari & kumpp. (Northern Realms)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Bliaronia voisi kenties parhaiten luonnehtia suomalaisen roolipelitradition säilyttäjäksi. Sääntökirja esittelee laveasti Bliaronin mannerta ja sen valtakuntia. Isona tekijänä ovat maagijärjestöt ja taikuussäännöt vievätkin leijonanosan mekaniikoista. Muutoin säännöt ovat verrattain yksinkertaiset. Kuvio on kaikkiaan tuttu: pelaajat voivat tehdä millaiset hahmot haluavat ja pelinjohtaja kehittelee niille mieluisaan seikkailuita.

Bliaroniin on julkaistu vuosien saatossa jonkin verran lisämateriaalia. Uoti Huotari kynäili skenaarion Sonatan hehku, joka sisältää myös kevennetyt pelisäännöt. Sami Koponen puolestaan kirjoitti maagikoulua ympäristöineen esittelevän Bambukoto-lähdeteoksen. Nämä ja muut Bliaroniin tehdyt apumateriaalit löydät Northern Realmsin Lataukset-sivulta.

Lamentations of the Flame Princess

(englanninkielinen)
LotFP_kansi
Tekijä: James Raggi (Lamentations of the Flame Princess)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, kauhu
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2010
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Lamentations of the Flame Princess on erikoinen tapaus kotimaisilla roolipelimarkkinoilla. Raggi kirjoitti pelinsä suoraan englanninkieliseen levitykseen ja onkin saavuttanut menestystä nimenomaan ulkomailla. Raggi julkaisi teoksensa ensin laatikoituna kokonaisuutena ja sittemmin kahtena erillisenä kirjana. Mainitun sääntökirjan kaveriksi kannattaa hankkia myös pelinjohtajan opas.

Kyseessä on Old School Renessaince -virtaukseen kuuluva tuote, jossa kantavana ajatuksena on palata D&D:n varhaisversioiden autuuden pariin. Erityisenä esikuvana Raggi on pitänyt ns. Punalaatikko-D&D:tä. Sääntömuutokset ovat hienovaraisia, mutta tyylilaji on vaihtunut luolastokomppaamisesta pulp-henkiseksi kauhufantasiaksi. Vanhan D&D-tradition mukaisesti LotFP ei kuvaa pelimaailmaa lainkaan.

E.N.O.C. – Operaatio Eisenberg

enoc_operaatio_eisenberg_kansi
Tekijä: Miska Fredman & Samuli Ahokas (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: toiminta, fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2009
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Kun yliluonnollinen uhka nostaa päätään, E.N.O.C.-järjestön salaiset agentit ampuvat sen päreiksi. Pelaaminen koostuu periaatteessa näiden agenttien tehtävistä. Käytännössä peli ei kuitenkaan suuremmin opasta näiden tehtävien luomisessa eikä muutoinkaan tarjoa juuri taustatietoa tästä salaisesta sodasta tai E.N.O.C.-järjestöstä. Sääntökirja kuitenkin tarjoaa hyvän esimerkkiskenaarion, josta voi ottaa mallia.

E.N.O.C. on Ironspinen Ready-to-play -sarjan ensimmäinen peli. Tavoitteena oli tehdä säännöiltään kohtuullisen yksinkertainen, helposti omaksuttava ja nopeasti aloitettava roolipeli. Taistelujärjestelmä onkin toimintaelokuvamaisuudessaan varsin näppärä.

Ikuisuuden laakso

ikuisuudenlaakso_kansi
Tekijä: Juhana Pettersson (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: eläin, fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2009
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit

Toistaiseksi ainoa suomenkielinen roolipeli, jossa pääsee pelaamaan eläinhahmoilla. Ikuisuuden laakso sijoittuu Etelämantereen pingviinien yhteisöön. Lupsakasta ideastaan huolimatta peli itsessään on synkkä: pingviiniyhteisöt ovat sisäänpäinlämpiäviä, rasistisia ja hylkäävät sankarinsa pelastumisensa jälkeen. Sääntöjen puolesta peli on perinteistä seikkailumeininkiä erityisine taistelusääntöineen ja loitsulistoineen. Pelimaailmana Etelämanner ja erilaiset pingviiniyhteisöt on kuvattu kattavasti.

Itran kaupunki

(alkup. Itras By)
itra_kansi
Tekijä: Ole Peder Giæver & Martin Bull Gudmundsen (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: surrealismi
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2009
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit

Pohjoismaisen roolipelaamisen seuran ensimmäinen uroteko oli norjalaisen roolipelin suomentaminen. Itran kaupunki kuvaa jonkinlaista unikaupunkia, jossa logiikan lait eivät oikein päde. Pelisäännöt korostavat yhteistä tarinankerrontaa ja erityisillä sattumakorteilla pelaajat voivat tuoda peliin kaikenlaisia yllättäviä käänteitä. Itran kaupungin kuvauksen heikkoudeksi voi ehkä laskea sen, että yksittäisten paikkojen kuvauksista ei muodostu yhtenäistä kokonaisuutta, mutta toisaalta erilaisia paikkoja on viljalti. Itse pelaamisen ohjeet ovat vähäiset, mutta ilmeisesti tarkoitus onkin painottaa enemmän kerrontatyyliä kuin sisältöä.

Solar System

(englanninkielinen)
solar_cover

won_kansi
Tekijä: Eero Tuovinen (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: universaali, draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2008
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Solar System on periaatteessa kolmas versio samoista säännöistä. Alkuperäiset säännöt julkaisi Clinton R. Nixon pelissään The Shadow of Yesterday (2004). Tuovisen Solar System ottaa nämä säännöt, hioo niitä edelleen ja esittää ne universaalijärjestelmänä eli ilman sidonnaisuutta mihinkään pelimaailmaan. Pelimekaniikkojen lisäksi Solar System tarjoaa myös selkeän rakenteen ja ohjeet draamapelaamiselle.

Tuovinen on myös julkaissut Solar Systemiin pelimaailman World of Near -lähdeteoksessa. Near (suom. Lähistö) on hieman synkempää fantasiaa; asteroidi teki pahaa jälkeä, eikä jälleenrakennuksen onnistuminen ole selvää. Vahvat hallitsevat heikkoja, mutta pelaajahahmot ovat avainasemassa muokkaamassa pelimaailman tulevaisuutta.

Stalker

stalker_kansi
Tekijä: Ville Vuorela (Burger Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2008
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit

Arkadi ja Boris Strugatskin scifi-romaaniin perustuva Stalker kuvaa nykymaailmaa, jonne on syntynyt Vyöhykkeitä. Vyöhykkeillä luonnonlait ovat vääristyneet vaarallisesti ja sinne suuntaavatkin vain urheimmat seikkailijat mystisiä esineitä löytääkseen. Pelaaminen muistuttaa tavallaan vanhaa luolastokomppausta, paitsi että luolien ja lohikäärmeiden sijaan hahmot kohtaavat raunioita ja vääristyneitä luonnonlakeja.

Sääntöjensä puolesta Stalker käyttää rakenteellista freeformia, eli kuvailemista, jota pelinjohtaja tiettyjen sääntöjen mukaan arvottaa. Noppia tai muita pelivälineitä ei siis tarvita lainkaan. Pelimaailma eli vyöhykkeet ja kansainvälinen reaktio niiden ilmestymiseen on kuvattu huolellisesti ja pelinjohtajan opas on perusteellinen. Stalkeria on oikeutetusti tituleerattu parhaaksi suomalaiseksi roolipeliksi.

Zombie Cinema

(englanninkielinen)
zombi_kansi
Tekijä: Eero Tuovinen (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli, kertapeli
Genre: katastrofi, draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2008
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Roolipeli Romeron zombi-elokuvien tyyliin, eli ytimessä ei ole kalmojen tuhoaminen tai selviytymiskamppailu, vaan kriisitilanteessa olevien ihmisten väliset suhteet. Peliä voisi ehkä pitää tarinapelinäkin, koska pelinjohtajavuoro kiertää ja pelin etenemisestä pidetään kirjaa pelilaudan avulla. Peliä ei myöskään pelata perinteisten roolipelin tapaan viikkotolkulla, vaan zombitarina tulee tavallisesti valmiiksi yhdellä pelikerralla. Säännöt ovat minimaaliset, eli selventävät ohjeet ja pelimaailma jäävät kokonaan pois, mutta ei Zombie Cinema niitä kaipaakaan.

Parhaaseen katseluaikaan

(alkup. Prime-Time Adventures)
PKA_kansi
Tekijä: Matt Wilson (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2007
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Matt Wilsonin peli pyrkii muodollisesti matkimaan tv-draamasarjan tekemistä: pelissä puhutaan tuotantokausista, päähenkilöistä ja fanipostista. Käytännössä näiden termien takaa kuitenkin paljastuu yksinkertaisilla korttimekaniikoilla pelattava hahmovetoinen roolipeli. Neuvoja pelaamiseen on runsaasti ja pelimaailma on korvattu useilla erilaisilla kampanja- eli tv-sarjaesimerkkeillä.

Tähti

tähti_kansi
Tekijä: Mike Pohjola (H-Town)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, tyttöbändi
Traditio: uusi aalto / perinteinen
Julkaisuvuosi: 2007
Saatavuus: Arkkikivi, Fantasiapelit

Tähdessä pelaajat ottavat tyttöbändin jäsenten roolit synkähkön futuristisessa vuoden 2017 Suomessa. Pelaaminen itsessään on ennen muuta nuoren naispop-tähden elämään eläytymistä keikkoineen, rakkausjuttuineen ja tyylivalintoineen.

Noppien sijaan tilanteet ratkotaan onnenkeksien ennuslauseilla, joista pelinjohtaja päättelee, mitä tapahtuu. Tähti jättää varsinaisen pelaamisen kuvaamisen vähälle, mutta tarjoaa aineistoa esittelemällä lyhyesti vuoden 2017 Suomea, keikkailua ja tyttöbändin sosiaalista maailmaa.

Roolipelikirja

roolipelikirja_kansi
Tekijät: Kaj Sotala & Jukka Särkijärvi (BTJ Kustannus)
Tyyppi: tietokirja
Julkaisuvuosi: 2007
Saatavuus: Fantasiapelit

Vaikka Roolipelikirja ei olekaan roolipeli, ansaitsee teos kuitenkin tulla noteeratuksi roolipelituotteiden listauksessa. Kirjassa käydään ensin esipuheen tasolla läpi roolipelaamisen idea ja historia. Käytännössä kirjan sivut täyttyvät muutaman sivun mittaisista roolipelien esittelyistä.

Roolipelikirjaa on kritisoitu toimitustyön heikkoudesta, mutta kirjoittajat kuulemma työskentelivät tiukan aikarajan puitteissa. Kustantaja tilasi kirjan kirjastojen käyttöluetteloksi, joten luettelo siitä tuli.

Star Wreck Roleplaying Game

(englanninkielinen)
starwreck_kansi
Tekijä: Mike Pohjola (Energia Productions)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, huumori
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2006
Saatavuus: Boostep

Roolipeli kotimaisen Star Wreck -elokuvan maailmaan sijoitettuna. Esikuvansa tapaan pelissä keskeisenä sisältönä on Star Trek -kliseiden parodiointi ja pelaajahahmojen onneton sählääminen. Pelisysteemi näyttää nurinkuriselta (ominaisuuksissa viisauden sijaan hahmoilla on tyhmyys jne.), mutta käytännössä toimii samaan tapaan kuin muutkin perinteiset seikkailupelit. Suurimman osan sääntökirjasta vievät pelisäännöt, joissa on tietysti huomioitava myös avaruustaistelu.

Parabellum

parabellum_kansi
Tekijä: Jan-Erik Ehrström
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2006
Saatavuus: Fantasiapelit

Parabellum edustaa perinteistä suomalaista seikkailupelitraditiota. Keskeisin vertailukohta lienee Advanced Dungeons & Dragons (1978): tasopohjaisuus, 14 ominaisuutta, yksityiskohtainen taistelujärjestelmä ja yli 130 kykyvaihtoehtoa tekevät säännöistä monimutkaiset ja raskaat. Pelimaailma Vidoqin maantiede, historia ja uskonnot esitellään verrattain suurpiirteisesti.

Ehrström on kuitenkin urakoinut pelilleen huomattavan määrän lisämateriaalia. Seikkailut Kadonnut morsian ja Väärän kuninkaan torni tarjoavat seikkalijaryhmälle mysteereitä ja raunioita, kun taas Domini-taistelujärjestelmää voi käyttää joko osana Parabellumia sodankäyntisääntöinä tai kokonaan itsenäisenä pelinä.

Vuoren velho

(alkup. The Mountain Witch)
vuorenvelho_kansi
Tekijä: Timothy Kleinert (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, samurai
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2006
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Isännättömät samuraisoturi eli roninit ovat matkalla tappamaan Vuoren velhoa. Pelin jännite ei kuitenkaan tule siitä, onko reissu menestyksekäs, vaan siitä, kestääkö roninien yhteistyö kun jokainen heistä hautoo synkkiä salaisuuksia. Pelin pääpaino on siis pelaajahahmoissa ja heidän vähitellen paljastuvissa tarinoissaan, ei pelinjohtajan etukäteen laatimassa seikkailussa.

Vuoren velhossa on yksinkertaiset säännöt, jotka kuitenkin tehokkaasti korostavat luottamuksen merkitystä: toisiinsa luottavat roninit ovat pysäyttämättömiä, mutta luottamus on myös helppo pettää. Pelimaailmaa ei suomennoksessa kuvata yhtä paljon kuin alkuperäisteoksessa, mutta aivan riittävästi pelinjohtajan skenaariosuunnittelua varten.

Heimot

heimot_kansi
Tekijä: Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2006
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Fredmanin ensimmäinen roolipeli oli avaruusoopperaa. Roolipelistä löytyvät kaikki scifi-kliseet alkaen etanankaltaisista hutt-olentojen rodusta, henkilökohtaisista voimakentistä ja hyperavaruusmatkailusta. Pelimaailman kuvaus ja tulevaisuuden historia vievät suurimman osan kirjasta, mutta yksittäiset osa eivät oikein luo yhtenäistä kokonaisuutta. Myös pelinjohtajalle osoitetut ohjeet jäävät vähäisiksi. Kohtuullisen yksinkertaisissa pelisäännöissä ei kuitenkaan ole vikaa.

Menneisyyden varjot

(alkup. The Shadow of Yesterday)
menneisyyden varjot_kansi
Tekijä: Clinton R. Nixon (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2006
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkosivu

Lähistön maailma on vasta pääsemässä takaisin jaloilleen tuhoisasta asteroidin törmäyksestä. Keisarikunta on pirstoutunut, mutta sen rippeet pyrkivät yhä alistamaan heikompia kulttuureita. Pelaajahahmot ovat tarinan päähenkilöitä ja pelisäännöt taitojen, erikoiskykyjen ja hahmojen tavoitteiden kautta ohjaavatkin ennen muuta käsittelemään hahmojen suhdetta eri kulttuureihin. Pelimaailma on kuvattu draamallisesti, eli kiinnittäen huomiota kulttuurien välisiin jännitteisiin. Tämä draamallinen asennoituminen erottaa pelin monesta muusta simulationistisemmasta fantasiapelistä, mutta muutoin kyseessä on tuttu seikkailupeli.

Roolipelimanifesti

roolipelimanifesti_kansi
Tekijä: Juhana Pettersson (Like)
Tyyppi: tietokirja
Julkaisuvuosi: 2005
Linkki: Julkaisijan esittelysivu
Saatavuus: Suomalainen kirjakauppa

Roolipelimanifesti ei ole millään muotoa roolipeli, mutta tällaiset poikkeukset joutavat tulla esitellyksi pelien joukossa. Kirjassa Pettersson kuvaa roolipelaamisen historiaa ja roolipelaamisen käytäntöä sellaisena kun se Petterssonin omassa pelipöydässä esiintyy. Lopussa on vielä pari esimerkkiroolipeliä (tai skenaariota) Petterssonin omasta turborealismi-tyylilajista.

Praedor 1.1

praedor_kansi
Tekijä: Ville Vuorela (Burger Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2005
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit, Puolenkuun pelit

Petri Hiltusen Praedor-sarjakuviin perustuva roolipeli kuvaa fantasiamaailma Jaconiaa ja sen seikkailijoita. Jaconia on monipuolinen fantasiamaailma, josta löytyvät kaikki mahdolliset seikkailuympäristöt raunioista synkkiin metsiin. Pelisäännöt ovat keskiraskaat, mutta toimivat kautta linjan muutaman selkeän mekaniikan mukaisesti. Kenties suosituin suomalainen roolipeli, eikä syyttä.

Praedorin ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2000. Vuoden 2005 uusittuun laitokseen lisättiin säännöt suuria taisteluja varten sekä useita esimerkkiseikkailuita. Praedoriin on julkaistu lähdeteos Ryöväreiden maa, jossa tarjottiin mm. vaihtoehtoinen hahmonluontitapa ja Sisämeren kuvaus sekä Salaisuuksien kirja, joka käsittelee Jaconian uskontoja ja taikuutta.

Piruja miehiksi

(alkup. Dust Devils)
pirujamiehiksi_kansi
Tekijä: Matt Snyder (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: western
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2005
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Piruja miehiksi on tällä hetkellä ainoa saatavilla oleva länkkäriroolipeli. Pelin esikuvana ovat spagettiwesternit, joissa keskeistä on päähenkilöiden kamppailu omia sisäisiä paheitaan vastaan sekä väkivallan pelottava mahti. Pelin yksinkertaiset säännöt toimivat pokerikorttipelin avulla. Pelimaailmasta ei kovin paljoa anneta tietoa.

Myrskyn aika

myrskyn aika_kansi
Tekijä: Mike Pohjola (Johnny Kniga Kustannus / Like)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2003
Saatavuus: Boostep, Fantasiapelit

Myrskyn aika esittelee Valenorin fantasiamaailman valtakuntineen, uskontoineen ja hirviöineen. Liskomiesten armeija uhkaa etelästä ja keisari hallitsee itsevaltiaan ottein. Pelaajahahmojen valmista asemaa ei ole osoitettu, joskin esimerkkihahmot ovat kaikki kapinallisia. Pelisäännöt ovat yksinkertaiset, mutta täysin riittävät. Peliohjeita annetaan myös larppaamista silmällä pitäen.

Ultima Thule

ultima thule_kansi
Tekijä: Ilmari Piela (Suomen Kirjallisuuden Seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, pseudo-historia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1999
Saatavuus: vain kirjastoista

Ultima Thule on toistaiseksi ainoa saatavilla oleva roolipeli kalevalaisesta muinaissuomesta. Pelissä hahmot kuuluvat johonkin suomalaisten heimoista – tarkempi pelisisältö jää pelinjohtajan harteille. Pelisäännöt ovat aika monimutkaiset ja yksityiskohtaiset. Pelimaailman kuvaus puolestaan keskittyy arkisiin yksityiskohtiin eikä valtakunnan tason asioista sanota mitään. Ainoana fantasiaelementtinä ovat loitsurunot, jotka ovat suoraan kansalliskirjastamme napattuja. Pelinjohtamisohjeet ovat vähissä, mutta pari seikkailuideaa kalevalaisesta arjesta sentään löytyy.

Taiga

(englanninkielinen)
taiga_kansi
Tekijä: Ville Vuorela (Burger Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: postapokalypsi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1998
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit

Tulevaisuus näyttää synkältä. Ekokatastrofin jälkeen eteläisempi Eurooppa sulkeutuu suojellakseen itseään. Vuoden 2039 Länsi-Siperan tasangolla on enää pieniä kyläpahasia ja kulkuriyhteisöjä. Sieltä löytyvät myös Taigan pelaajahahmot.

Pelisäännöt ovat ehkä hiukan turhan monimutkaiset, etenkin tulitaistelun osalta. (Vuorelahan käytti myöhemmin samankaltaista mutta hiotumpaa systeemiä Praedor-roolipelissään.) Pelinjohtamisohjeetkin ovat kevyet, eli pelinjohtajan on tiedettävä entuudestaan, mitä tekee. Sen sijaan melkein puolet sääntökirjasta vievä pelimaailman kuvaus on taattua Vuorelan korkealuokkaista tasoa.

Keski-Maa roolipeli

(alkup. Middle-earth Roleplaying Game)
keskimaa_kansi
Tekijä: I.C.E. (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1994
Saatavuus: Fantasiapelit

Roolipeli J.R.R. Tolkienin fantasiamaailmaan sijoitettuna. Heti perään on kuitenkin sanottava, että kohtuullisen monimutkaiset pelisäännöt lähinnä haittaavat tolkienistisen tunnelman tavoittamisessa. Keski-Maan kuvaus jää sääntökirjan tasolla vähälle ja pelinjohtajaa neuvotaan luomaan sellaisia seikkailuita kuin mieli tekee. Keski-Maa roolipelin säännöt ovat yhteensopivat Roolimestarin kanssa, eli sinne voi laajentaa jos tahtoo vielä yksityiskohtaisemmat säännöt.

Keski-Maa roolipelin lähdeteokset ovat emopeliä onnistuneempia (ensimmäinen painos emopelistä tuli jo vuonna 1990). Keski-Maan olennot ja Keski-Maan valtiaat 1 ovat luetteloita pelaajahahmoja paljon mahtavimmista hirviöistä ja sankareista. Brii ja hautakerot, Cardolan – kadonnut valtakunta sekä Rautapiha ja pohjoinen Gondor sen sijaan ovat tolkienistisia lähdeteoksia eri paikoista, jotka kiinnostanevat Keski-Maa -faneja ihan ilman roolipeliäkin. Mustan metsän salaisuus ja Rhudaurin musta maagi ovat skenaarioita, mutta niissäkin on kohtuullisesti maailmakuvausta mukana.

Elhendi

elhendi_kansi
Tekijä: Risto J. Hieta (ACE-Pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1993
Saatavuus: Fantasiapelit

Elhendi on roolipeli haltijoista. Pelisäännöt ovat yksinkertaiset, mutta eivät ole kovin yhtenäiset käyttäessään montaa eri tapaa ratkoa erilaisia tilanteita. Haltioiden, ihmisten, kääpiöiden ja örkkien asuttama pelimaailma on kuvattu kevyesti, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Pelinjohtajan ohjeistus jää myös aika niukaksi. Kaikkiaan Elhendi erottuu muiden fantasiapelien joukosta verrattain positiivisella ja elämänmyönteisellä tunnelmallaan.

Twilight 2000 2.2

(alkup. Twilight 2000)
twilight_kansi
Tekijä: GDW Games (Finnish Game House)
Tyyppi: roolipeli
Genre: sota
Julkaisuvuosi: 1993
Saatavuus: Fantasiapelit

Kylmä sota räjähti kolmanneksi maailmansodaksi ja nyt Nato-joukkojen rippeet ovat eksyneet sodan tuhoamaan Eurooppaan. Twilight 2000 pyrkii realismiin, joten peli tarjoaa yksityiskohtaista tietoa erilaisista sotilasosastoista ja aseista (säännöt ovat jonkin verran yksinkertaistuneet sitten vuoden 1990 ensimmäisen laitoksen). Toisaalta ydinsota on tehnyt armeijoista selvää jälkeä, joten pelaajahahmot eivät välttämättä ole tiukasti armeijan leivissä.

Twilight 2000 on ainoa yhä saatavilla oleva suomenkielinen roolipeli, johon on saatavilla sekä käännettyä että kotimaista lähdemateriaalia. Suomennettu Kohtaamisia -lisäosa tarjoaa muutamia lisäsääntöjä ja erilaisia pelimaailman ryhmittymiä. Kotimaisin voimin tehtyjä ovat Erikoisjoukot, Pohjoismaat ja Kööpenhaminaan. Näistä ensimmäinen tarjoaa hahmonluontitiedot ja varusteet eri armeijoiden erikoisjoukoille, toinen tiedot Pohjoismaiden tilanteesta ja armeijakunnista ydinsodan jälkeisessä maailmassa ja viimeisenä mainittu on skenaario, jossa hahmot pyrkivät Tanskaan, mutta päätyvätkin Suomeen.

Paranoia

(alkup. Paranoia)
paranoia_kansi
Tekijä: West End Games (Finnish Game House)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, huumori
Traditio: uusi aalto / perinteinen
Julkaisuvuosi: 1993
Saatavuus: Fantasiapelit, Puolenkuun pelit

Paranoia on erikoinen tapaus suomi-pelien joukossa. Periaatteessa pelissä on potentiaalia yhteiskuntasatiiriin, kun hahmot elävät dystooppisessa Alfakompleksissa, jossa tietokoneet valvovat ja etsivät pettureita (joita jokainen pelaajahahmo on). Käytännössä Paranoia tapaa sortua anarkistiseksi ilotteluksi, jossa kaadetaan kaikki roolipelien perinteet ja pelaajahahmot keskittyvät toistensa lahtaamiseen pettureina.

Säännöt ovat kohtuullisen yksinkertaiset ja pelimaailman kuvauksessa on keskitytty ennen muuta ahdistavan tyrannian ja mielistelevän ilmapiirin kuvaamiseen. Peliohjeet tapaavat olla ”muuta kaikki säännöt ja tapa hahmot tarvittaessa” -tasolla, mutta näistähän se Paranoia-pelikokemus syntyy.

Paranoiaan on saatavilla kaksi skenaariota: Liisa peililasimaassa ja Twilightsykli 2000. Kuten nimistä voi päätellä, molemmissa parodioidaan muita roolipelejä, ensimmäisessä Cyberpunkia ja jälkimmäisessä Twilightia.

Roolimestari

(alkup. Rolemaster)
asemestari_kansi

loitsumestari_kansi

mestarihahmot_kansi
Tekijä: I.C.E. (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1993-1994
Saatavuus: Fantasiapelit

Tarkasti ottaen Roolimestari-nimistä roolipelituotetta ei ole olemassa. Kyseinen peli nimittäin koostuu kolmesta verrattain itsenäisestä sääntökirjasta: Asemestari, Loitsumestari sekä Mestarihahmot ja kampanjat. Nimensä mukaisesti Asemestari tarjoaa monimutkaiset ja kattavat taistelusäännöt, Loitsumestari puolestaan sivutolkulla loitsulistoja ja Mestarihahmot tietoja korkean tason hahmoista sekä erilaisista pelimaailman vaaroista (myrkyistä alkaen). Peli on saavuttanut hieman kyseenalaista kuuluisuutta lukuisista eri tilanteita koskevista taulukoistaan. Useimpien taulukoiden käyttö on kuitenkin vapaaehtoista, eli peliporukka päättää itse, kuinka sääntöorientoituneeksi pelaaminen käy.

Roolimestari on olennaisesti Keski-Maa roolipelin isoveli. Se käyttää samaa pelimekaniikkaa, mutta on huomattavasti yksityiskohtaisempi ja pikkutarkempi. Tällainen laajempien lisäsääntöjen kirjoittaminen on vanha perinne roolipelikulttuurissa. Roolimestari-tuoteperhe sopii siis lähinnä niile, jotka haluavat Keski-Maa roolipeliinsä lisää yksityiskohtaisia sääntöjä. Varsinaista pelimaailmaa tai peliohjeita ei sisälly mihinkään suomennetuista Roolimestari-sarjan kirjaan.

Samaan tuoteperheeseen sisältyy kaikkiaan vielä useita muitakin lähdeteoksia. Säännöistä on sittemmin tullut myös useita uusittuja laitoksia, mikä on kasvattunut kirjojen kokonaismäärää huomattavasti. Nämä kolme teosta ovat kuitenkin ainoat, mitä Roolimestari-sarjasta on suomennettu.

Stormbringer roolipeli

(alkup. Stormbringer)
stormbringer_kansi
Tekijä: Chaosium (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1992
Saatavuus: Fantasiapelit

Michael Moorcock kirjoitti pari fantasiakirjaa synkästä Elricistä, Melnibonéan kuninkaasta, joka suurista taikavoimistaan huolimatta joutui kaaosjumalan palvelijaksi ja maailmantuhoajaksi. Stormbringer roolipeli sijoittuu tähän Moorcockin luomaan fantasiamaailmaan, Nuoriin kuningaskuntiin.

Pelisäännöt ovat kohtuullisen yksinkertaiset (samankaltaiset kuin RuneQuestissa, mutta virtaviivaisemmat). Nuoret kuningaskunnat kuvataan aika ylimalkaisesti eikä Moorcockin romaanien meiningistä ole siirtynyt roolipeliin juuri mitään – lukuunottamatta taikuutta, joka perustuu loitsujen sijaan demonien orjuuttamiseen. Seikkailuroolipelinä, joka jättää pelinjohtajalle verrattain vapaat kädet, Stormbringer kuitenkin ajaa hyvin asiansa.

RuneQuest

(alkup. RuneQuest)
runequest_kansi
Tekijä: Avalon Hill (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1992
Saatavuus: Fantasiapelit, Puolenkuun pelit

RuneQuest on tällä hetkellä vanhin saatavilla oleva suomenkielinen roolipeli (esimmäinen painos ilmestyi jo vuonna 1988). Se on säilyttänyt asemansa osin maineensa ja osin universaalisuutensa vuoksi. Sääntökirjat eivät kuvaa mitään pelimaailmaa, joten peliporukat ovat voineet yhdistää sen muihin ja/tai omatekoisiin pelimaailmoihin.

Suosiostaan huolimatta RuneQuest ei ole varsinaisesti helppo peli. Säännöt ovat yksityiskohtiensa vuoksi monimutkaiset ja eri taikuusjärjestelmistä on vaikea saada otetta juuri pelifiktion puuttumisen vuoksi. Pelinjohtamisneuvot ja seikkailunsuunnittelun ohjeet pelistä sentään löytyvät.

RuneQuestilla on suomi-peleistä laajin tuotevalikoima. Glorantha: Genertelan manner tarjoaa Staffordin luoman pelimaailman (jos kohta koko mantereen esittely tarkoittaa sitä, että mistään paikasta ei kerrota järin paljon). Gloranthan olennot ja salaisuudet sekä Gloranthan vanhat rodut laajentavat kuvaa pelimaailmasta fantasiakuvaston osalta. Gloranthan kultit sekä Kauhun ja pimeyden kultit puolestaan esittelevät Gloranthan uskonnollisen kirjon (jolla on suuri vaikutus gloranthalaiseen kulttuuriin).

Auringon kreivikunta esittelee yhden pienen alueen, joka alkaa jo sopia kampanjan asetelmaksi. Skenaariot Omenakuja, Käärmepiipun syvänne, Aarnikotkien saari, Peikkomaat ja Sienikkäät puolestaan tarjoavat valmiita seikkailuita pelattavaksi (maailmakuvaus jää niissä varsin ohueksi). Lopuksi on vielä olemassa Fantasiakaupungit -niminen lähdeteos, jonka avulla pelinjohtaja voi suunnitella RuneQuestiin omia kaupunkejaan ja satunnaisia tapahtumia niissä.

Taru Sormusten Herrasta Seikkailupeli

(alkup. Lord of the Rings Adventure Game)
tsh_seikkailupeli_kansi
Tekijä: I.C.E. (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1992
Saatavuus: Fantasiapelit, Puolenkuun pelit

Taru Sormusten Herrasta Seikkailupeli on aloittelijoille suunnattu esitys roolipelaamisesta. Siinä selitetään huolellisesti roolipelaamisen idea ja ohjataan pelinjohtajaa tekemällä valmisseikkailuista valmiiksi käsikirjoitettuja, joissa ei juuri valinnanmahdollisuuksia ole. Pelisäännöt ovat yksinkertaiset, mutta eivät ehkä erityisen aloittelijaystävälliset.

TSH Seikkailupelin maine roolipeliskenessä on kahtalainen. Toisaalta se on kirjoitettu aloittelijaystävälliseksi, mutta toisaalta juuri valinnanvapauden puute uhkaa vakavasti roolipelaamisen ydintä. Pelissä ei myöskään ole oikein minkäänlaisia neuvoja omien seikkailujen suunnittelulle, joten kun valmisseikkailut on pelattu, niin se on sitten aika lailla siinä. Mutta niinhän tuossa kannessa lukeekin seikkailupeli eikä roolipeli.

TSH Seikkailupeliin on suomennettu yksi skenaario, Pimeyttä pimeämpään. Se jatkaa valmisskenaariossa kesken jäänyttä tarinaa. Valitettavasti tarinan päättävää skenaariota Over the Misty Mountains ei koskaan suomennettu.

Astra

astra_kansi
Tekijä: Risto J. Hieta (Ace-Pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: kauhu
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1991
Saatavuus: Fantasiapelit

Astran lähtökohta on, että ihmiskuntaa vaanivat monenlaiset hirviöt. Näihin saattaa törmätä ennen muuta salatieteiden kanssa sähläämällä. Pelaajahahmot ovat tyypillisesti tutkijoita tai etsiviä, jotka selvittävät kadonneiden tutkijoiden kohtaloa. Suurimman osan sääntökirjasta vievät erilaisten kosmisten hirviöiden kuvaukset. Säännöt ajavat asiansa, mutta kaikkiaan on myönnettävä, että Call of Cthulhu on samanlainen mutta kaikin puolin parempi peli.

Cyberpunk 2020

(alkup. Cyberpunk 2020)
cyberpunk_kansi
Tekijä: R. Talsorian (Finnish Game House)
Tyyppi: roolipeli
Genre: cyberpunk, scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1991
Saatavuus: Suomennos on ollut jo vuosia loppuunmyyty, mutta alkuperäistä englanninkielistä saa Fantasiapeleistä ja Puolenkuun peleistä

Cyberpunk 2020 on niitä harvoja roolipelejä, joiden voi sanoa luoneen oman genrensä. Tarjolla on synkkä kuva lähitulevaisuudesta: ylikansalliset yhtiöt ovat vallankahvassa, aseistetut jengit riehuvat kaupungin keskustassa ja luonto on lopullisesti myrkytetty. Pelaajahahmot ovat tämän julman maailman asukkaita.

Pelisäännöt ovat periaatteessa yksinkertaiset, mutta varsinkin taistelusäännöt ovat yksityiskohtaisuudessaan aika raskaat. Maailmakuvausta sääntökirjasta ei juuri löydy, mutta rivien välistä löytää kuitenkin eväitä oikean asenteen asenteen tavoittamiseksi. Varsinaisia peliohjeita ei ole, eli se, miten peliä varsinaisesti pelataan, jää pelinjohtajan huoleksi.

Cyberpunk 2020 -perussääntökirjaa ei ole enää saatavilla suomeksi, mutta erilaisia lähdeteoksia löytyy senkin edestä. Jotain pimeästä on maailmakuvausta vaihtoehtohistorioineen ja yhtiöesittelyineen. Datasuoja & faksarit tarjoavat yhteenvedon pelin taulukoista ja kymmenkunta ideaa seikkailuksi. Kromikirja puolestaan laajentaa pelin ase-, kyberlaite- ja varusteluetteloita. Rautahermot ja Kun painovoima pettää ovat pelimaailmalähdeteoksia. Molemmat perustuvat cyberpunk-romaaneihin: ensimmäinen Williamsin sliipatumpaan ja scifimpään cyberpunkiin ja jälkimmäinen Effingerin Lähi-itään sijoittuviin murhamysteereihin.

Tie tähtiin 2300

(alkup. 2300 AD)
tietähtiin_kansi
Tekijä: WEG (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1990
Saatavuus: Fantasiapelit

Jos realistinen scifi kiinnostaa, kannattaa suomi-pelien joukosta katsastaa Tie tähtiin 2300. Ihmiskunta on ryhtynyt avaruuden valoittamiseen, joka on johtanut uuteen kolonialistiseen aikaan ja suurvaltojen välisiin yhteenottoihin. Toki galaksista on tullut vastaan myös murhanhimoinen hirviölaji, joka tahtoo pyyhkiä ihmiset olemattomiin.

Tie tähtiin 2300 on sääntöjensä puolesta paitsi monimutkaisimmasta niin myös epäselvimmästä päästä. Maailmakuvaustakaan ei loppujen lopuksi kauheasti ole; enemmän realistinen scifi näkyy teknologian toimivuuden ja ihmiskunnan toiminnan ”realistisuudessa”. Kuten vanhemmissa peleissä yleensä, tästäkään ei löydy kunnollisia ohjeita pelaamisesta. No, sitä suurempi vapaus jokaiselle peliryhmälle.

Tie tähtiin 2300 sai sekin aikoinaan kohtuullisen laajan tuoteperheen. Varusteopas on juuri sellainen kuin nimestä voi päätellä: sivutolkulla listoja erilaisista varusteista pelistatteineen. Maa/kybernetiikka Lähdekirja puolestaan tarjoaa ennen muuta katsauksen maapallon historiaan ja nykytilanteeseen 2300-luvulla. Kaferit tulevat, Operaatio Arcturus ja Pavunvarsi ovat kaikki skenaarioita: ensimmäisessä soditaan avaruushirviöitä vastaan, toisessa mennään pelastamaan haaksirikkoutunutta avaruusalusta (ja törmätään samoihin avaruushirviöihin) ja kolmannessa hahmot joutuvat diplomatiaa ja etsiväntyötä vaativan seikkailun pyörteisiin.

%d bloggers like this: