Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Larppiskenen Lankka-palkintojen merkityksestä

X-con -larppitapahtumassa on vuodesta 2014 alkaen jaettu tunnustuspalkintoja vuoden parhaimmille larpeille ja muille larppiskenen tärkeimmille tekijöille. Listaan tämän vuoden voittajat, mutta selvitin myös, mitä äänestyksen järjestäjänä toimiva Atte Iiskola näistä Lankka-palkinnoista ajattelee.

Lankka-palkinnot odottamassa saajaansa

Lankka-palkinnot odottamassa saajaansa

Lankat ovat harrastajien kiitosta

Kirjallisuus- ja elokuvapalkintojen tapaan Larp-ankkoja eli Lankkoja jaetaan tunnustuksena hyville larpeille ja skeneaktiiveille. Lankkoja ei kuitenkaan jaeta kriitikoiden arvioiden nojalla, vaan yleisöäänestyksen perusteella. Tämä johtuu larppaamisen erityisluonteesta.

Toisin kuin kirjallisuuden, elokuvien tai monien muiden erilaisten pelien kohdalla, larpeilla ei nähdä olevan mitään tekemistä fyysisten tallenteiden kanssa. Kriitikon on vaikea poimia larppeja ja tutustua niihin omalla ajallaan, koska larppi ei ole sama asia kuin sen käsikirjoitus tai lavastus vaan ainutkertainen kokemus. ”On vain sen ainutkertaisen hetken toimivuus, jolloin larppi tapahtuu. Tämän uudelleen luominen ei onnistu edes uudelleenpelautuksilla, vaan kyseessä on aina eri kokemus”, Atte Iiskola selittää.

Tänä vuonna verkkosivujen kautta toteutettuun Lankkojen yleisöäänestykseen osallistui 200 henkeä. Lukumäärää voinee pitää pätevänä otoksena maamme aktiivisista larppaajista. Eri pelien äänestäminen on kuitenkin kiharaisempi juttu. Iiskolan mukaan ”hyvin harva käy vuoden aikana yli viidessä pelissä”, joten hyvällä syyllä voi kysyä onko äänestäjillä lopulta tarpeeksi vertailukohtia. Samaan tapaan on merkillepantavaa, että isoilla peleillä, joilla on enemmän pelaajia, on paljon paremmat mahdollisuudet pärjätä äänestyksessä kuin pienemmän pelaajamäärän peleillä.

Iiskola ei kiistä kritiikkiä, mutta toteaa että isommat pelit joutavatkin saada enemmän julkista kiitosta: ne tuovat yhteen ison joukon larppaajia ja suuren pelin järjestäminen on jo itsessään haastava projekti. Hän haluaa myös pitää Lankat eliitin antaman tunnustuksen sijaan tavallisten pelaajien keinona kiittää ahkeria pelinjärjestäjiä. ”Jokainen ääni ja täten mielipide on jo sinällään arvokas ja hyvää palautetta harrastuksen parissa, joka pyörii Suomessa miltei täysin vapaaehtoisvoimin.”

Lankat auttavat tuomaan erilaisia larppeja laajemman skenen tietoisuuteen. Larppiskene rakentuu paljon pöytäroolipelaamista vahvemmin pelikokemusten ympärille, koska larppien käsikirjoituksia ei ole saatavilla samaan tapaan kuin pöytäroolipelien sääntökirjoja. Lankkojen tehtävä on tämän vuoksi innostaa harrastajia jakamaan keskenään saamiaan pelikokemuksia ja näin vahvistaa skeneä.

Lankka-palkitut vuonna 2016

Äänestykseen liittyvistä haasteista johtuen Iiskola korostaa, että voittajan suitsuttamisen sijaan on hyvä huomata kaikki ”palkintoehdokkaat” eli kunkin kategorian viisi eniten ääniä saanutta vaihtoehtoa. Olen seuraavassa listannut tätä kunnioittaen kaikki ehdokkaat aakkosjärjestyksessä ja vain alleviivannut varsinaisen Lankka-palkinnon voittajan. (Lähde: Tulosten julkistus -keskusteluketju Suomi Larp -FB-ryhmässä)

Koska en itse tunne larppiskeneä kovinkaan hyvin, pyysin Jupe Rantalaista, pitkän linjan larppaajaa ja skeneaktiivia, hieman esittelemään voittajia.

Efektit ja lavastus:
Amnesia Reboot, Jokisillan Majatalo, Kosmos, Shadowrun 4

Amnesia Reboot -larpissa käytettiin skenessä poikkeuksellisen laajasti ääni- ja valosuunnittelua avaruusalusmaisen ympäristön aikaansaamiseksi. Paljoa enempää siitä ei voi paljastaa. Peli kun perustuu vahvasti siihen, että pelaajilla ei ole etukäteistietoa asioista ja useampi pelautus on vielä tulossa.”

Hahmokirjoitus:
Halat Hisar, Karmageddon, Kosmos, Pyhävuoren Perilliset

Pyhävuoren Perillisissä oletettavasti näkyy pelin suuri tavoitettavuus, peli on peruutettu useita kertoja ja sitä on myös pystytty viilaamaan entistä paremmaksi.”

Roolisuoritus:
Matti-Pekka Heikura, Sirian Holappa, Samael Innanen, Tanja Järvinen, Arttu Leinonen

”Tanja Järvisen roolisuorituksissa näkyy niin näyttävä ja peliin sopiva proppautuminen, huikea heittäytyminen hahmoihin ja omistautuminen larpille.”

Tukeva Roolisuoritus:
Tonja Goldblatt, Mikael Hiirikoski, Neko Koski, Senni Lipponen

”Mikael loi toisille pelattavaa omalla roolisuorituksellaan varsinkin pelissä 36 [joka palkittiin vuoden tulokkaana -toim. huom.].”

Tulokas:
36 – Larp, Amnesia Reboot, Fwooperin Vuosi – Lohduton Lokakuu, Mehtäperän Keskitalvi

Työmyyrä:
Riikka Böök, Viivi Junno, Janina Kahela, Laura Kröger, Mira Suovanen

”Riikka Böök on kunnostaunut niin larppien järjestämisen (Jokisillan Majatalo) kuin larppien ruokahuollonkin (mm. Pyhävuoren perilliset) parissa. Hän on myös toiminut mm. Suomi Larp -Facebook-ryhmän ylläpitäjänä.”
[Böök kirjoitti hiljan Jokisillan Majatalo -larpin järjestämisestä artikkelin Lokiin, kannattaa käydä lukemassa. -toim. huom.]

Käytäntö:
Kahdeksas Suku, Kosmos, Marras (toinen pelautus), Pyhävuoren Perilliset

Valopilkku:
Dragin Huipulle -larppi, Jokisillan Majatalo -larppi, Onnen Tehdas -larppikampanja, Mira Suovanen

”Mira Suovanen on tehnyt paljon työtä mm. Todellisuuspakolaiset ry:n kanssa (Larp-varaston pelastaminen, erilaiset larp- ja roolipelikerhot ja aloittelijaystävälliset larpit). Hän on myös ollut aktiivinen Tuhkan Lapset -ryhmässä, joka on suomalaisten osallistujajoukko Puolassa vuosittain pelattavaan larppiin nimeltä Old Town. Näiden lisäksi Mira edistää omalla työpanoksellaan mm. edularppausta ja on tärkeä osa X-Con yhteisöä.”

Kampanja:
Between Dark and Light, Bloody Hell in Helsinki, Onnen Tehdas, Siikalahti-sarja

Bloody Hell in Helsinki -kampanja voitti Lankan todennäköisesti vaihtelevia kokemuksia uskolliselle ja varsin kookkaalle pelaajakunnalle tarjonneena kampanjana. Siinä taustavaikuttajien rautainen kokemus ja hieno visio onnistuttiin tuomaan pelissä hyvin esille.”

Vuoden Liveroolipeli:
Halat Hisar, Kosmos, Marras (toinen pelautus), Pyhävuoren Perilliset

Halat Hisar voitti oletettavasti juurikin kokemuksellisuutensa vuoksi. Vuoden peli on tavannut olla sellainen, joka räjäyttää pelaajien tajunnan. Parhaan pelin Lankka lienee se kokonaisvaltaisin ja näin ollen tavoitelluin palkinto.”

Toisin kuin edellä mainitut äänestystuloksen perusteella jaetut palkinnot, Sääli-Lankka eli Slankka jaetaan järjestävän tahon eli Ville-Eemeli Miettisen ja Atte Iiskolan harkinnan perusteella. Tänä vuonna Slankka myönnettiin Todellisuuspakolaiset ry:lle, joka ansioita tulikin listattua jo aiemmin: roolipelikerhojen perustaminen, aloittelijaystävällisten larppien järjestäminen ja Larp-varaston uudistaminen. Yleinen skeneaktiivisuus ja siten esimerkin näyttäminen monille muille larppiyhdistyksille näytti siis olleen ratkaiseva kriteeri.

Kehuminen jatkuu verkossa

Lankkojen tarkoitus ei ole lopettaa keskustelua, vaan aloittaa se. Niinpä Suomi Larp -ryhmästä löytyykin keskusteluketju, jossa harrastajat jakavat kiitoksia toisilleen pelien järjestämisestä, hyvästä pelaamisesta ja yleisestä skeneaktiivisuudesta. Kannattaa käydä jättämässä sinne omat larpskenen kiitoksensa, koska siitähän se yhteisöllisyys versoo.

Suosittelen myös pitämään silmällä palkintoehdokkaiden joukossa lueteltuja pelejä esimerkiksi Larp-kalenterista. Kyseessä ovat selvästikin laadukkaat pelit, jotka kyllä kannattaa kokea, jos vain sopiva tilaisuus tarjoutuu.

Mainokset

2 responses to “Larppiskenen Lankka-palkintojen merkityksestä

  1. Paluuviite:Roolipelivuosi 2016 | Roolipelitiedotus

  2. Paluuviite:Skenessä puhutaan: maaliskuu 2017 | Roolipelitiedotus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: