Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Ropeconin skenaariokisa 2017

Jo perinteeksi muodostunut Ropeconin skenaariokisa järjestään tänäkin vuonna. Ohessa ovat tiivistetyt ohjeet, kattavamman kuvauksen löydät Ropeconin verkkosivulta:

  • Ensimmäinen vedos (ikäänkuin ilmoittautuminen kisaan) pitää tehdä 9. kesäkuuta mennessä
  • Minipelin (tai skenaarion, niin kuin niitä kisassa jostain syystä kutsutaan) pitää perustua ”johonkin tunnettuun klassikkoteokseen” ja käyttää ”klassista satunnaisuuteen perustuvaa mekaniikkaa”
  • Helsingissä Töölön kirjastossa järjestään 17. kesäkuuta Skenujam-niminen tapahtuma, jossa skenaariotaan on mahdollista hioa
  • Lopullisen version viimeinen palautuspäivä on 9. heinäkuuta
  • Muut vaatimukset ovat tuttuja edellisvuosilta: pelaajamäärä 3-5 henkeä (PJ:n lisäksi), pelattavissa 45 minuutissa, materiaalin kokonaismitta 10 sivua ja skenut tulevat kisan jälkeen vapaaseen julkiseen jakeluun

Skenaariokilpailu on tavannut elää ja muuttua vuodesta toiseen, joten on mielenkiintoista vähän pohtia, mikä siinä on tällä kertaa muuttunut.

Hiomalla paremmaksi

Roolipelisuunnittelu tapaa olla kotimaisessa skenessä aika yksinäistä puuhaa, koska työtovereita ei juurikaan ole saatavilla. Lisäksi pelisuunnittelu on niin monimuotoista, ettei välttämättä ole helppoa löytää ymmärräystä omalle peli-idealleen.

Sen takia yhteinen pelisuunnittelutapahtuma, skenujamit, on hyvä idea. Nähtäväksi jää, miten homma toimii: paljon on kiinni osallistujamäärästä ja peli-ideoiden monipuolisuudesta. Jonkinlaisia uusia aloitteita on kuitenkin aina tehtävä ja pelisuunittelijoiden vertaistuki on askel oikeaan suuntaan. Jos tämä tuntuu äkkiseltään antavan liian suuren edun pääkaupunkilaisille osallistujille, niin eipä mikään estä järjestämästä samanlaisia tilaisuuksia muualla Suomessa. Samaan pelisuunnittelun yhteistyöllistämiseen tähtää myös mahdollisuus osallistua kisaan ryhmänä. Jos tämä johtaa siihen, että kaikki osallistuvat jatkossa ryhminä, niin mikäpä siinä, jos se vain johtaa parempiin skenaarioihin.

Varsinaista palautetta työn alla olevasta skenaariosta ei ilmeisesti tuomaristolta saa, mutta ainakin tiedon siitä, täyttääkö teos kilpailun asettamat kriteerit. Aiempina vuosinahan kisaan on voinut osallistua myös silloin, kun kaikki vaatimukset eivät ole täyttyneet, mutta tällaisessa tapauksessa pelisuunnittelijan on kannattanut varautua siihen, että täysiä pisteitä tuskin heruu.

Sääntöjuristi iskee

Kuten edeltä on voinut jo päätellä, näen itse skenaariokilpailun tärkeimmäksi tehtäväksi tuottaa kotimaiseen pelikulttuuriimme hyviä minipelejä. Se, mikä lopulta osoittautuu hyväksi, on tietysti osaltaan mielipidekysymys. Olen itse pelauttanut monessa pelitapahtumassa Wille Ruotsalaisen Faijan BMW ja Viljami Lappalaisen Haaksirikkoutuneet -skenaarioita, joista kumpikaan ei päässyt vuonna 2015 kolmen parhaan joukkoon.

Kilpailun järjestäjien kannalta reilu kilpailu lienee kuitenkin tärkeämpi tavoite, koska tänä vuonna skenaarioiden sääntöjenmukaisuus joutuu erityisen syyniin. Tämä linjaveto näkyy myös kilpailun säännöissä: minipelin pitää perustua klassiseen roolipelimekaniikkaan ja ”perustelut mekaniikan klassisuudelle tulee antaa erikseen skenaarion jättämisen yhteydessä tai ne tulee sisältyä skenaariotekstiin”.

Tämä on merkittävä linjaus, koska mekaniikan pakollisuus sulkee kaikenlaiset pieneksi muoti-ilmiöksi kohonneet freeform-pelit kisasta automaattisesti pois. Samoin mekaniikkojen luova soveltaminen ja kehittäminen on näyttänyt olevan vahva trendi skenaariokisassa; esimerkiksi viime vuoden koko mitalikolmikko edustaa epäperinteistä pelisuunnittelua mekaniikkojensa puolesta.

Myönteisesti ajateltuna kisan järjestäjät haluavat ehkä ratkaisullaan haastaa kotimaiset pelisuunnittelijat ajattelemaan luovasti myös klassisten mekaniikkojen puitteissa. Olemme jo nähneet, että epäperinteinen pelisuunnittelu tuottaa hyviä skenaariota, joten nyt katsotaan onnistuuko sama myös perinteisten mekaniikkojen kanssa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: