Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Uutiskatsaus ulkomailta ja kotimaisista blogeista

Alkuvuosi on tuntunut olevan hieman hiljainen skeneuutisten suhteen, mutta kyllähän täällä aina jotain tapahtuu. Poimin tähän blogaukseen juttua odotetuimmista roolipeleistä, verkkopelaamisen kasvusta sekä valikoituja kotimaisten aktiivien mielenkiintoisia blogauksia.

Kiinnostusta julkaisemattomiin peleihin

EnWorld-sivustolla on ollut tapana äänestyttää kävijöiden kesken odotetuimmista peleistä. Äänestyksen pohjaksi kerättiin lista peleistä ja tämän jälkeen annettiin väen äänestää. Aikaa äänensä antamiselle oli vain viikon verran, mutta silti yli 5000 kävijää ehti antaa äänensä. Aivan merkityksettömänä tuloksia ei siis voi pitää. Listalle pääsi 47 peliä, joista kymmenen eniten ääniä saanutta peliä löytyy tästä listasta.

Luonnollisesti tällaisessa äänestyksessä pärjäävät parhaiten sellaiset pelit, joilla on jo oma fanikuntansa. Toisin sanoen vanhojen pelien uudet laitokset nousevat usein kymmenen odotetuimman pelin listalle. Tänäkin vuonna listan kärjessä keikkuvat pelit, jotka on julkaistu vähintään 15 vuotta sitten.

Mielenkiintoista on, että kärkeen kivunneet pelit eivät kuitenkaan löydy yhdysvaltalaisesta vaan ruotsalaisesta pelikulttuurista. Fria Ligan -firman Mutant: Year Zero sai muutama vuosi sitten kansainvälisillä markkinoilla hyvän vastaanoton ja nyt kysyntää näyttäisi löytyvän samaan systeemin pohjautuville Coriolis ja Tales From the Loop -scifi-peleille. Odotetuimmaksi peliksi äänestetty Trudvang Chronicles puolestaan lienee eräs Ruotsin myydyimmistä roolipeleistä. Kunkin näiden pelien taustalla on onnistunut kansainvälisen julkaisun mahdollistava joukkorahoituskampanja, joista heltisi 3-4 miljoonaa kruunua (300.000-400.000 euroa) per peli. Muistelen nähneeni jossain tilaston siitä, että ruotsalaisilla käyttäjillä on ihan hyvä edustus ENWorldissa, mutta en usko että tätä tulosta voitaisiin laittaa yksinomaan sen varaan. Pikemminkin kyse on skenen vähittäisestä aidosta kansainvälistymisestä, jonka digiaika on tehnyt mahdolliseksi.

Warhammerin oikeudet Cubicle7:lle

Warhammer-roolipelien julkaisuoikeudet päätyivät aikoinaan Fantasy Flight Games -firmalle, joka julkaisi vuosina 2008-2014 tuoreet versiot sekä Warhammer Fantasy RPG -pelistä että Warhammer 40k -sarjan peleistä (Dark Heresy, Rogue Trader, Deathwatch jne.). Games Workshopin kanssa tehty sopimus raukesi, kun FFG fuusioitui Asmodee-pelifirmaan  ja Warhammer-pelit jäivät kotia vaille. Games Workshop näyttää kuitenkin löytäneen lisenssisopimukselle uuden kumppanin, sillä Warhammer Fantasy RPG:n tuotteita näkyy olevan Cubicle7-firman jakelulistalla.

Cubicle7 tai Games Workshop eivät ole vielä antaneet asiasta mitään virallista tiedotetta, joten täsmällisiä julkaisuaikoja tai tietoa uusista mahdollisista laitoksista ei ole vielä saatavilla. Sen vähän tiedon, mitä asiasta on, voi käydä lukaisemassa Grim & Perilous Studios -firman blogauksesta.

Verkkopelaamisen suosio kasvaa

Virtuaalipelipöytä Roll20 saavutti tammikuun puolivälissä kahden miljoonan käyttäjätilin haamurajan. Palvelu on ollut olemassa vuodesta 2012 ja vaikka täsmällisiä kasvukäyriä ei olekaan tarjolla, niin se tiedetään, että noiden neljän vuoden aikana käyttäjätilien määrä on yli tuhatkertaistunut. Roll20 ei ole ainoa virtuaalipelipöytäpalvelu ja monet pelaavat verkon yli mm. Skypeä tai Google Hangouts -palvelua käyttämällä, joten todellinen verkon avulla roolipelejä pelaavien määrä on melkoinen. Verkkoyhteyksien yleistyessä monen onkin helpompi löytää sitä kautta englanninkielistä peliseuraa kuin toisia roolipeliharrastajia omalta kotipaikkakunnaltaan.

Verkkopelaamisen merkitys ei ole jäänyt huomaamatta myöskään Wizards of the Coast -firmalta. Ilmeisesti jo Dungeons & Dragons -roolipelin neljännen laitoksen oli tarkoitus olla jollain muotoa verkkopelaamiseen yhdistettävissä, mutta nyt firmalla on paljon laajempiakin suunnitelmia. Firman tiedotteen mukaan suunnitteilla on erilaisia digitaaliversioita sekä Magic: the Gathering -korttipelistä että D&D:stä. Tarkoituksena on hyödyntää verkkopalveluita myös pelien pelaamisen ulkopuolella. Nämä ovat tietysti tässä vaiheessa pelkkiä ideoita ja suuntaviivoja, mutta osoittavat hyvin, että WotC tietää, missä se tulevaisuuden pelikulttuurin suunta on.

Kotimaisissa blogeissa juttua larppaamisesta

Alkuvuodesta blogeissa on näkynyt paljon juttua larppaamisesta, mikä on tietysti hyvä asia larppaamisen muutoin vähäisen näkyvyyden takia. En ole ainakaan itse juuri löytänyt tietäni larppaajien keskustelufoorumeille ja erilaiset larppaamisen käsikirjatkin tapaavat olla enemmän ohjeita lavasteiden valmistamisesta. Blogien pelikuvaukset ja larppaamisen käytäntöjen pohdiskelut antavat larppaamista vähemmän harrastaville hyvän näyteikkunan.

  • Janina Kahela kirjoitti Lokiin artikkelin kaupunkipelaamisesta. Teksti on hyvin käytännönläheistä ja sopii perusohjeistukseksi vastaavien pelien järjestämiseen.
  • Old Town on Puolassa järjestettävä 800 hengen ”postapokalyptinen festivaali” eli pelaamisessa pelkkä paikalla hengailu on monelle isossa roolissa. Mika Loponen kertoo pelin toteutustavasta Lokiin kirjoittamassaan artikkelissa.
  • Atte Iiskola kirjoitti poikkeuksellisesti Suomi Larp -Facebook-ryhmään kolumnin, jossa hän toivoi larpeilta vähemmän juonen säätämistä ennakkoon, jotta pelissä säilyisi yllätyksellisyys. Teksti poiki kolmisenkymmentä kommenttia, joten kannattaa käydä lukaisemassa koko aiheesta herännyt keskustelu.
  • Hahmon ja pelaajan välisen kokemusrajan hämärtyminen eli bleed on kiehtonut monia pohjoismaisia larppaajia. Tyypillisesti vahvat kokemukset on nähty tavoittelemisen arvoisiksi. Sonja Pöllänen kertoo blogauksessaan omista aiheeseen liittyvistä kokemuksistaan ja siitä, miten tämä näkyy muiden larppiin osallistujien kannalta.
  • Teppo Suontakanen kirjoitti Lokiin artikkelin fiktiivis-historiallisesta pelaamisesta, jossa siis käsitellään historiaan kuuluvaa aihetta sijoittamalla se keksittyyn ympäristöön. Tarkoitus on näin vapautua historiallisen tarkkuuden vaatimuksista ja päästä keskittymään siihen varsinaiseen aiheeseen. Suontaka käytti esimerkkinään viime vuonna pelattua Die Grenze -larppia, joten teksti ei jää vain teoreettisen pohdiskelun tasolle.
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: