Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Wil Wheatonin roolipeli ja D&D:a lapsille

Wil Wheatonin verkkosarja Titansgrave: The Ashes of Valkana -kampanjan pelaamisesta on pian saatavilla roolipelinä. Huomasin myös Wizards of the Coastin julkaisseen verkkosivuillaan lapsille suunnatun Dungeons & Dragons -minipelin.

Wheatonin työkalut myynnissä

Wheaton mainitsi sarjansa esittelyjaksossa, että Titansgrave-kampanjassa käytetään Dragon Age -roolipelistä tuttua AGE-pelisysteemiä. Wheaton ei juuri valintaansa perustellut, eikä D&D:n esimerkkiä seuraavissa fantasiaroolipeleissä suuria eroja olekaan. Green Ronin -firma tietysti huolehti siitä, ettei peli jää pelkiksi Wheatonin muistiinpanoiksi, eli on julkaisemassa täysimittaisen sääntökirjan. Chris Pramasin kirjoittama sääntökirja on tällä hetkellä ostettavissa PDF-muodossa.

Luultavasti kiinnostavampi osuus Wheatonin kampanjasta on sen pelimaailma ja pelaajien kokemat seikkailut. Piakkoin julkaistavassa Titansgrave: The Ashes of Valkana -lähdeteoksessa tämä kaikki on asiasta kiinnostuneiden saatavilla. Olin itse hieman yllättynyt kirjoittajaluetteloa vilkaistessani: luulin, että Wheaton olisi itse kirjoittanut kampanjansa taustat, mutta ainakin tämän teoksen tekijöinä on 14 henkeä. Määrä tuntuu suurelta, kun itse teoksessa on alle sata sivua. Joka tapauksessa mukana on ihan nimekkäitäkin kavereita kuten Keith Baker ja Robert J. Schwalb, joten lopputulokselta sopii odottaa laadukkuutta.

Vaikka Wheaton tuntuu vetävän peliään vahvasti rautatiekiskoja pitkin, niin lopun perin se pelaamisen magia ei tietenkään tule käytetyistä pelimateriaaleista, vaan pelinjohtajan ja pelaajien yhteistoiminnasta. Wheaton onkin julkaissut The Mary Sue -sivuston kautta nipun vinkkejä pelinjohtajalle. Hän puhuu paljon pelaajien valintojen ja ideoiden huomioimisesta, mikä on kiinnostavaa ottaen huomioon miten vahva rooli etukäteen tehdyllä käsikirjoituksella on Wheatonin kampanjassa. Jos kiinnostaa päästä syvemmin kiinni Wheatonin näkemyksiin pelinjohtamisesta, niin näistä vinkeistä on hyvä aloittaa.

Opi tappamaan kyselemättä jo lapsena

Lapsille suunnatut roolipelit ovat nyt yksi ajankohtainen roolipeliskenen trendi. Wizards of the Coast ei suinkaan ole jäänyt asiassa toimettomaksi, vaan on julkaissut verkkosivuillaan ilmaiseksi ladattavan lapsille suunnatun Dungeons & Dragons -demon. Mainospuheen mukaan Monster Slayers: The Champions of the Elements (kuten D&D yleensäkin) kehittää mm. ongelmanratkaisutaitoja ja luovaa ajattelua. En ole aivan varma, miten näiden pitäisi ilmetä tässä minipelissä, joka on olennaisesti taistelusimulaattori. Pelihahmoista on nimen lisäksi kerrottu heidän taistelukykynsä. Taustajuonena on lapsihahmojen saapuminen vanhaan linnaan, jossa he joutuvat taistelemaan neljää alkeisvoimamestaria vastaan, koska noitanainen sanoo niin.

Olen itse ajatellut niin, että kun ihminen saa ensikosketuksensa roolipelaamiseen, niin hänen pitää heti päästä kiinni pelaamisen ydinsisältöön. Tämä ydinsisältö on se, miksi me olemme niin innoissamme tästä harrastuksesta, joten se ei luonnollisestikaan ole sama asia kaikille. Esimerkiksi Astraterrassa tämä ydinsisältö on seikkaileminen, Myrskyn sankareissa jännittävän tarinan seuraaminen ja Pyöreän pöydän ritareissa moraaliongelman ratkaiseminen. Joka tapauksessa olennaista on lyödä paras pihvi tiskiin, jotta kokeilijalle selviää heti, että onko tämä hänen juttunsa.

Tästä syystä olen aika hämmentynyt siitä, että Wizards of the Coast rakentaa demonsa puhtaasti taistelun varaan. Ymmärrän kyllä, että tarkoituksena on opettaa pelin mekaaniset perusteet eli taisteluvuorot, hyökkäysheitot, erikoisiskut ja yhteistyön merkitys. Ei silti olisi paljoa vaadittu, että demossa olisi ollut mukana myös joku ei-väkivaltainen elementti, jalompi syy taistella tai mahdollisuus noin muutoin vaikuttaa siihen, ketä vastaan taistellaan. Nämä olisivat tuoneet esille pelaajien valinnanvapautta, mitä käsittääkseni aika yleisesti pidetään roolipelien keskeisenä antina. Nyt hirviöiden listiminen ei ole demossa ainoastaan pääsisältönä, vaan ainoana sisältönä. Tästäkö se uusi D&D-sukupolvi nousee?

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: