Roolipelitiedotus

Yhteinen suomalaisen roolipeliskenen tiedotuskanava

Demohuone on auki tänäkin vuonna

Ropeconissa järjestetään tuttuun tapaan demohuone, jossa voit esitellä uusia tai melkein valmiita pelejäsi muille harrastajille. Kannattaa kuitenkin harkita, mille pöydälle pelinsä pistää myytäväksi.

Huomisen pelit

Demohuoneeseen kelpaavat siis kaikenlaiset pelit roolipeleistä lautapeleihin. Pelin esitteleminen on kuitenkin pelintekijöistä itsestään kiinni ja projektia eteenpäin vievien kommenttien saaminen muista huoneen kävijöistä riippuvaista. Jos siis satut olemaan kulmilla, niin kannattaa käydä kertomassa näkemyksensä demopeleistä. Pelipiirit ovat kuitenkin Suomessa niin pienet, että jokainen kommentti on arvokas.

Roolipelitoimijoiden osalta demohuoneessa taitavat tänä vuonna seikkailla ainakin Myrrysmiehet ja Northern Realms. En olisi yllättynyt, jos Ironspine / Ironswine Games tulisi myös ainakin pistäytymään jossain välissä. Kannattaa siis käydä katsastamassa, millaisia uusia roolipelejä maassamme tänä vuonna keitellään.

Demohuone vs. Kaubamaja

Demohuone toimii siten, että pelinesittelijä varaa esitykselleen sopivan ajan, jotta järjestäjäpuolelta voidaan varmistaa, että vapaita pöytiä on silloin saatavilla. Demohuoneen aikataulu tulee ilmeisesti myös Ropeconin käsiohjelmaan, joten saat näin myös ilmaista mainostilaa. Sitten vain toivotaan kovasti, että pelistä kiinnostuneita kävijöitä riittää. Aiempien vuosien perusteella demohuone on paitsi ollut ihan ahkerassa käytössä, niin se on myös ottanut paikkansa Ropeconin ohjelmassa. Monet osaavat jo hakeutua sinne eivätkä vain vahingossa eksy ovesta sisään. Jos siis projekti on vielä vaiheessa, kannattaa ehdottomasti hyödyntää Demohuoneen mahdollisuudet.

Pelien myyminen demohuoneessa täytyy kuulemma tapahtua siihen osoitetulta myyntipöydältä. Myyntipöydän vuokra on kuitenkin samat sata euroa kuin Kaubamajassakin, joten kannattaa harkita, minkä verran omaa demopeliään uskoo saavansa myytyä Demohuoneessa. Kaubamajassa käy kuitenkin helposti kymmenkertainen määrä potentiaalisia asiakkaita. Pöytävuokra on ilmeisesti koko viikonlopun kattava, eli käytännössä Demohuone on ikään kuin toinen Kaubamaja.

Itse asiassa, jos tilanteesi on sellainen, että haluaisit vaivattomasti saada vain muutaman kappaleen peliäsi myytyä, niin kannattaa pohtia onnistuisiko se helpommin Kaubamajan puolella. Meillä on Kaubamajassa tänä vuonna suomiskenen yhteinen myyntipöytä, jonne voisit saada demopelisi myyntiin. Itse demottamisen hoitaisit normaalisti demohuoneessa ja sitten vain ohjastat asiasta kiinnostuneet Kaubamajaan. Yhteiseen myyntipöytään osallistumisesta kiinnostuneet ottavat yhteyksiä: sami.johannes.koponen (miukumauku) gmail piste com.

6 responses to “Demohuone on auki tänäkin vuonna

  1. Eero Tuovinen 27.05.2011 01:23

    Et varmaan olisi siirtämässä sitä suomipelipöytää tuonne demohuoneeseen? Meinaan, että sinnehän se kuuluisi loogisesti, ja jos pöytä on siellä saman hintainen, niin miksipäs ei. Olisi paljon paremmin tilaa kanssa proaktiiviselle myymiselle, elikkä pelien demottamiselle.

  2. Sami Koponen 27.05.2011 01:29

    Tämä optiota meille tarjottiin Ropeconin puoleltakin. Äänestin kuitenkin sen puolesta, että Kaubamajassa se ostajakunta on niin paljon suurempi, joten ei kannata mennä Demohuoneeseen. Kun kerran myymään ollaan menossa, niin plokataan sitten se paras paikka.

  3. Nuurori 27.05.2011 02:02

    Toisaalta demohuoneessa olis suuremmalla todennäköisyydellä ostaja voinut tavoittaa pelintekijät siitä puhumaan, mitä ei voida sanoa Kaubamajasta. Myynnin kannalta tietysti molempi parempi, mutta jos ite saisin päättää, valitsisin demohuoneen yhteispöydän sekä myyjän että asiakkaan näkökulmasta. Toisaalta mielipiteeni arvo on siinä ja siinä, kun en ikinä mitään osta enkä myy 😀

    Mukava yllätys kuitenkin, että Ropeconin järjestelyt taipuivat tähän. Tai no ei sikäli yllätys, että onhan siellä aina ennenkin saanut ostaa pelejä, mutta olin saanut jostain käsityksen, ettei se olisi tänä vuonna enää onnistunut.

  4. Eero Tuovinen 27.05.2011 02:34

    Itsekin valitsisin tosiaan demohuoneen, koska arvostan enemmän merkityksellistä asiakaskontaktia kuin sellaista hätäistä, epätoivoista myyntipuskemista. Ei siinä kukaan rikastu Kaubamajassakaan, ja pitkällä tähtäimellä peli jää taatusti paremmin mieliin jos sitä myydään oloissa, joissa siitä voidaan keskustella kaikessa rauhassa ja vaikka pelata sitä. Demohuoneella on myös se etu, että vaikka asiakasvuo kenties voikin olla vähäisempi, niin siellä on vastaavasti vähemmän ja laadukkaampaa kilpailua, ja siten asiakkaan huomion kiinnittäminen on helpompaa, suorastaan automaattista, kun tämä kerran huoneeseen löytää. Sitä paitsi se Kaubamajan asiakasvirran paremmuus on vähän kyseenalaista siinä mielessä, että sinne löytävä asiakasjoukko ei ole yhtä laadukasta kuin demohuoneessa; voisi argumentoida, että jos se ihminen nyt ylipäätään on kiinnostunut suomalaisista roolipeleistä, niin kyllä se sinne demohuoneeseen löytää niitä ostamaan ainakin kerran viikonlopun mittaan. Ne muut asiakkaat jotka ovat siellä ostamassa boffereita ja sarjakuvia eivät ole sillä lailla relevantteja tämän tyyliselle tuotteelle, vaan voivat olla jopa häiriöksi.

    Mutta tämä siis tosiaan tällaisena strategisena pohdiskeluna, kyllä päinvastaistakin linjaa voi ihan järkiargumenteilla puolustaa. Ennen kaikkea on mukavaa, että Ropecon kuitenkin antoi tuon vaihtoehdon; perinteisestihän ne ovat aika nipoja siitä, että missä saa myydä asioita ja missä ei. Nyt kun saa vielä Ropecon-yhdistyksen vapauttamaan kotimaiset roolipelikustantajat pöytämaksuista, niin siinähän se onkin sitten tämä oma 50-vuotissuunnitelmani toteutettuna etuajassa.

  5. Sami Koponen 27.05.2011 03:17

    Tämän yhteisen myyntipöydän idea on siis siinä, että pelintekijät ovat siellä itse myymässä pelejään. Eli kyllä sen pelintekijän itsensä kanssa pitäisi päästä juttusille Kaubamajassakin. Eri juttu tietysti, että kuinka moni ja miten pitkään pelintekijät tiskin takana päivystävät. Pitää varmaan laittaa aikataulu näkyville kirjamessujen tapaan…

    En henkilökohtaisesti pidä tätä Demohuoneen myyntipöytää mitenkään mukavana yllätyksenä. Olin toissavuonna Demohuoneessa demottamassa Efemeros #2:sta. Vedin muistaakseni kaksi kahden tunnin siivua demotusta. Tänä aikana sain jotain puolisen tusinaa asiakaskontaktia. Näistä kait 2-3 osti kyseisen tuotteen. Ei naurata, kun tänä vuonna saman kuvion toistaakseen pitää maksaa sata euroa myyntipöytävuokraa.

    Mutta, katsotaan miten käy. Alkemiaa tämä roolipeliskenessä toimiminen: syksyllä olemme ehkä hieman enemmän selvillä siitä, kannattaako vuonna 2012 järjestää yhteistä myyntipöytää ja jos, niin missä.

  6. Nuurori 27.05.2011 15:30

    Joo pöytämaksuvapautus olis ihan perusteltua sikäli, että toisaalta ropecon mainostaa jakavansa rahaa suomalaisen roolipeliharrastuksen tukemiseen, niin miksi sitten samalla repiä tuohta siitä saman kesän koivusta.

    Yhteisen myyntipöydän takana taas ei mitenkään voi olla edes mitenkään kattavasti kaikkien niiden pelien tekijöitä. Eihän ne edes taitais mahtua sinne jos tulisivat yhtä aikaa.

    Mutta Kaubamajassa on kyllä toisaalta mahdollisuus tavoittaa juuri niitä, jotka eivät demohuoneeseen eksy, siis juuri niitä, joiden omaksi parhaaksi se olisi 😉

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: